Taxistes i xòfers d'autobús reclamen mantenir les motos fora del seu carril

  • Les propostes de CiU per regular la circulació de les dues rodes

  • La FAVB admet que el trànsit podria ser més fluid però tem que augmentin els accidents

  • Els conductors alerten del perill de frenades inesperades per les maniobres dels motoristes

  • Dijous, 6 de octubre del 2011 Vots:+5-2Comentaris(19)
    CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
    BARCELONA. EL PERIODICO, CARLOS MÁRQUEZ DANIEL L’eròtica del poder no queda gaire lluny del malson del poder. Governar requereix prendre decisions, i prendre decisions implica deixar de costat altres decisions. En definitiva, quan s’està a dalt de tot és molt difícil, per no dir impossible, que tothom estigui content. Això, que pot semblar la mar d’evident, ho viu en la seva tendra pell i amb una mica de por el nou ajuntament de CiU arran del debat sobre si les motos han de circular o no de manera legal i regulada pel carril bus-taxi. Aquest diari plantejava ahir aquesta qüestió i donava veu a diversos experts que parlaven del tema des d’un punt de vista teòric. Avui, els principals implicats -taxistes, conductors d’autobús i ciutadans en general- posen el crit al cel des de l’experiència personal, i insten l’alcalde a no modificar la restricció sobre el carril destinat al transport públic de Barcelona.
    Dues motos circulen entre un taxi i un bus de TMB, ahir, al carril reservat al transport públic de la Gran Via a l’altura de Villarroel. ELISENDA PONS Edició Impresa Versió en .PDF Informació publicada en la página 36 de la secció de cv Gran Barcelona de l’edició impresa del dia 06 de octubre de 2011 VEURE ARXIU (.PDF)
    Quan es pregunta a un xòfer de TMB sobre la possibilitat de compartir calçada amb els motoristes, aquest trufa el seu discurs amb conceptes relacionats amb la seguretat viària. Generoso Calvo, líder de CCOO a l’empresa pública de transports i conductor de la línia 33 que uneix Zona Universitària i la Verneda, assegura que el projecte que ara està en fase d’estudi -en el programa electoral de CiU era una promesa sense interrogants i ara és una mesura en estudi- és «perillós i perjudicial per a l’autobús i el taxi». Coneix bé les limitacions del vehicle que pilota, i sap que els frens no es poden comparar amb els d’una moto. «Frenen molt millor que nosaltres. Si paren de cop, poden obligar-nos a fer una frenada que acabi amb el passatge per terra».

    «FAN EL QUE ELS SEMBLA»

    Calvo s’atura en la realitat, en com les motos utilitzen amb regularitat el passadís reservat «sense que la Urbana [entre l’1 de gener i el 15 de setembre s’han imposat 1.981 multes, set al dia] faci gaire en aquest sentit». Afirma que els motoristes «fan el que els sembla», que entren i surten «sense senyalitzar i sense importar-los si ve algú o no», i recorda que els carrils són «massa estrets per haver de compartir-los amb més vehicles». No només reclama a Trias que reconsideri la mesura, sinó que convida a reflexionar sobre si també el taxi hauria de deixar de transitar per algun d’aquests carrils, sobretot ara que està a punt d’arribar la xarxa ortogonal d’autobusos, coneguda com a Retbus, que vol ser una mica més àgil per superar la paupèrrima velocitat mitjana dels articulats vermells de TMB: 12 tristos quilòmetres per hora.

    «PROU IMPEDIMENTS»

    Luis Berbel presideix el Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac) i es frega els ulls quan li parlen de la iniciativa del consistori. «Hi estem absolutament en contra, perdrem velocitat comercial quan és urgent augmentar-la, els motoristes es faran molt més mal si xoquen contra un autobús…; la veritat és que no em puc creure que s’ho plantegin, és una barbaritat», resumeix. Berbel no accepta la comparació amb Madrid, on les motos sí que circulen amb taxistes i xòfers de bus. Per ell, és una mera qüestió física, perquè a la capital de l’Estat els carrils són «molt més amples que aquí i a més tenen moltes menys motos per a una ciutat tres o quatre vegades més gran que Barcelona».
    La barreja de motoristes i transport col·lectiu tampoc agrada a la Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB). Jordi Giró, vicepresident i responsable de les qüestions relacionades amb la mobilitat urbana de l’associació, admet que el trànsit «pot guanyar en fluïdesa», però apunta com a més rellevant i inquietant la possibilitat que es produeixin més accidents. Segons la seva opinió, aprovar la mesura suposaria «crear un entorn insegur que desnaturalitzaria la percepció ciutadana que es té de l’organització de la calçada», seria una cosa així com trencar el dibuix mental que tenim del carrer. Giró, que lamenta que el nou equip de CiU no hagi consultat la FAVB sobre la matèria, reclama una «reflexió molt profunda» i evitar quedar-se només amb l’objectiu de donar «més velocitat si al final resulta que el que es genera és més inseguretat».

    TOTS TRANQUILS

    Eduard Freixedes, regidor de Mobilitat, és qui més està patint aquest malson del poder. Té resolt el tràmit polític amb el vot del PP, però sap que un canvi així, per si sortís malament la cosa, imposa buscar adhesions. Avança que es crearà una «taula de treball» amb tots els implicats; un conclave que només serà de consulta, ja que la decisió dependrà del dictamen final dels tècnics.
    «Volem tenir totes les dades, ser rigorosos i escoltar a tothom». I una promesa esperançadora: «No es decidirà res amb nocturnitat i traïdoria».