El taxi inicia els torns amb la idea d'equilibrar l'oferta i la demanda

L'ombra d'un taxista es reflecteix sobre el seu vehicle, que a la porta teé l'identificador del torn T2, dissabte passat
* Amb el repartiment de temps s’espera que la flota perdi en les hores punta fins a 2.000 vehicles
* Urbana i Mossos controlaran l’aplicació d’una mesura que l’administració revisrà cada mes
BARCELONA. EL PERIODICO. CARLOS MARQUEZ DANIEL.- Barcelona té taxis per sobre de les seves possibilitats. Això és així des que la crisi és crisi; des que el sector va començar a notar que feia voltes per la ciutat amb el verd encès sense que cap braç s’aixequés més que per mirar l’hora al rellotge. La facturació els ha baixat entre un 15% i un 30%, segons si pregunten a l’Administració o al mateix gremi, i els seus serveis són considerats cada vegada més com un bé de luxe a l’abast de molt pocs. D’aquesta manera, dimecres vinent es posarà en marxa un sistema de torns destinat a retirar dels carrers entre 750 i 2.000 vehicles (en hora punta), amb l’objectiu de repartir millor un pastís que ja gairebé és un pastisset. Dues pinzellades per als que no coneguin aquest món: en primer lloc, el taxi acumula una dècada de guerres internes que han fet impossible que el sector avancés en cap direcció, i en segon lloc, la llei del taxi, que d’alguna manera liberalitzava l’activitat del sector, s’ha convertit ara en una llosa que ha obligat l’Institut Metropolità del Taxi (IMT) a saltar-se les baralles de galls per posar una mica d’ordre. Així va ser com el mes de febrer passat es va realitzar una consulta en què els propietaris de les 10.480 llicències actives havien de decidir quina era la millor manera de capejar el temporal. Es va votar pels torns de matí i tarda, opció que ningú o molt pocs esperaven que guanyés. A partir d’aquí, diverses consideracions legals van obligar l’IMT a variar el pla, detall que va estar al límit de generar un altre cataclisme entre faccions.

MENYS HORES, MÉS BON SERVEI

La nova organització per torns (vegeu detall al gràfic) no hauria d’afectar els usuaris. Potser notareu que hi ha menys fileres de taxis circulant en marxa lenta; o menys taxistes amuntegats a les estacions; o menys xòfers, per què no admetre-ho, de mal humor per haver de fer jornades de treball de fins a 16 hores. Al capdavall, un professional content és un treballador que ofereix un servei millor, encara que en aquest cas s’atempti –algú de dins podria veure-ho així– contra la històrica llibertat horària del taxi. Encara que resulti una mica embolicat, en poques paraules es tracta de tres torns en què les llicències parelles i senars s’aniran intercalant cada mes. Una de les opcions que ha tingut més èxit és el T3, incorporat a última hora a petició de les organitzacions del sector i que permet fer el taxi de 7.00 a 19.00 hores o de 19.00 a 7.00 hores. Eduard Ràmia, gerent de l’IMT, explica que prop de 4.000 autònoms s’han acollit a aquesta fórmula. La resta de vehicles explotats per un sol conductor han triat entre les 4.00 i les 14.00 hores i les 14.00 i les 24.00 hores. En el cas dels cotxes amb doble torn, explotats per dos taxistes, l’adhesiu T2 els permet sortir al carrer entre les 7.00 i les 17.00 hores o les 19.00 i les 5.00 hores.

CONTROL POLICIAL / L’IMT

tan sols disposa de quatre inspectors que prou feina tenen a controlar l’aeroport, l’estació de Sants o la zona d’arribada de creuers del port. Sense possibilitat d’ampliar la plantilla, l’institut ha sol•licitat l’ajuda de les forces de seguretat per assegurar una aplicació correcta dels torns. D’aquesta manera, tant la Guàrdia Urbana com els Mossos d’Esquadra ja han estat informats sobre les noves categories, i també seran ells els que s’encarregaran que cap taxista surti a treballar quan no li toca. Tant la policia autonòmica com els agents locals disposen d’unes plantilles per poder identificar cada torn, una eina que anirà molt bé durant aquests primers mesos en què tots els actors implicats aniran una mica despistats. Ràmia, potser empès pel pes d’una dècada de desavinences, no destaparà el cava fins que hagin passat uns mesos. De fet, com a gerent caut que és, ha pactat amb les organitzacions del gremi celebrar una reunió mensual per analitzar l’avanç d’aquesta mesura. S’estima que els torns trauran del carrer entre 750 i 2.000 vehicles, la xifra perfecta –Barcelona tindrà un mínim de 6.000 taxis circulant– perquè la demanda i l’oferta s’equilibrin i el xòfer pugui evitar aquestes jornades laborals d’infart que el tenien fins a 16 hores al volant. «Hi ha gent que creu que això serà un circ. Demostrarem que s’equivoquen», desafia Ràmia.
Amb l’aprovació de les tarifes, que augmenten de mitjana un 3,3%, el sector hauria d’experimentar amb l’entrada dels torns un camí alcista després d’un lustre en què no s’ha mogut res malgrat els molts intents per posar d’acord la llista inacabable de sigles que representen el sector. El que aquest any no s’ha aconseguit solucionar és l’assumpte del preu únic per a les carreres a l’aeroport del Prat. L’oposició frontal d’algun dels sindicats ha portat l’IMT a fer un pas enrere en una de les decisions que hauria estat potser més important que la mateixa implantació dels torns. Serà, sens dubte, el tema principal de cara al 2014. S’hauria fet un pas definitiu en la lluita contra les comissions als hotels, que accepten una propina a canvi d’entregar les carreres a certes radioemissores. Són molts els turistes que arriben a la terminal i es troben amb una tarifa inflada per compensar el pagament al grum. Com que hi ha pressa, s’ho empassen, però s’emporten un mal record de Barcelona.