Eduard Torres: “La recuperació del turisme serà lenta”

Eduard Torres, president del Consorci de Turisme de Barcelona.

Eduard Torres es des del mes d’octubre de 2019 és el President del Comitè Executiu del Consorci de Turisme de Barcelona. És llicenciat en ADE per l’Escola Superior d’Administració i Direcció d’Empreses (ESADE). Fundador de la cadena hotelera Grup Duquessa i també de l’empresa de rehabilitació d’edificis Med-Building. Actualment és vicepresident coordinador del Gremi d’Hotels de Barcelona i patró de la Fundació Cardona Històrica, també Secretari Patró de la Fundació Vila Medieval de Cardona, que té com a objectiu la preservació i la millora del patrimoni cultural de Cardona.

Quin pronòstic té vostè en la recuperació del turisme?

La recuperació serà lenta però pensem que amb l’actual ritme de vacunació massiva, la implementació del passaport verd i la reactivació de la connectivitat, les reserves i la recuperació s’anirà produint poc a poc, no al 100% encara però si parlem del curt termini arribarem aquest estiu al 50% respecte el 2019. Un altre fet important és que moltes empreses s’han quedat pel camí i cal que es restableixi la normalitat de la reobertura dels establiments turístics i comercials. Som conscients que la recuperació no es produirà d’un dia a un altre, però, poc a poc anirem recuperant la normalitat. Pel que fa al turisme urbà, li costarà una mica més en un principi però pensem que a final d’any ja estarem parlant de recuperació. Per això, cal llançar un missatge de seguretat i confiança i és per aquest motiu que des de Turisme de Barcelona estem invertint en promoció i màrqueting.

En quins nivells ens anem a situar a curt, mitjà i llarg termini?

Primer de tot hem de tenir molt clar que el turisme urbà no es recuperarà al mateix ritme que el turisme de sol i platja o de vacances. A Barcelona, en el curt termini, que és aquest estiu, no arribarem ni al 50% del 2019. Tenim molts establiments tancats que no saben ni si obriran. És cert que hi ha un cert repunt de les reserves a partir d’octubre, i sobretot novembre i desembre. També el termini de les reserves s’està fent amb més dies d’antelació que no pas abans, la qual cosa indica un canvi de tendència en la confiança i la percepció de la seguretat per part dels turistes intercontinentals que ha pujat el darrer mes. És important remarcar que l’anunci del relaxament de la normativa de fronteres, associat a una major llibertat per viatjar si disposes d’una pauta de vacunació completa, ha fet que el mercat internacional hagi recuperat paulatinament quota de mercat sobre el nacional i l’anticipació de les reserves s’ha situat ja en els 25 dies. Tot això indica confiança i son bons indicadors, però no serà fins la primavera del 2022 que podrem parlar de normalitat.

Quins són els sectors a nivell turístic que creixeran més ràpid?

La pandèmia ha posat en valor la importància de la salut, el benestar i la cura personal. Aquest és un segment que veurem créixer en els propers anys amb una oferta que apel•larà a la seguretat, la sostenibilitat i el benestar. Veurem créixer també el turisme Premium, amb productes molt personalitzats pensats en clau de qualitat i no de quantitat, una oferta selecta en determinats aspectes com la cultura, la gastronomia o l’enoturisme. Penso que el turisme blau, el turisme esportiu i el turisme actiu, juntament a la salut i la gastronomia, tots ells molt vinculats a la salut seran sectors que incrementaran la seva oferta. De manera paral•lela, la digitalització i la tecnologia serà un eix transversal amb unes grans possibilitats de desenvolupament en un entorn que busca la segmentació i la personalització en benefici d’un model sostenible i sostingut en el temps.

Quina tipologia de turista vindrà Barcelona?

Nosaltres, des del minut 1 de la pandèmia hem treballat per aprofitar aquesta aturada per intentar canviar un model de turisme que estava qüestionat per un turisme de qualitat, respectuós, més d’acord amb un model sostenible i sostingut que valori l’estil de vida i la identitat de la nostra destinació. Estem fent campanyes molt segmentades i molt especifiques adreçades a determinats públics, posant en valor els nostres atributs com a destinació. I al mateix temps estem treballant en diferents projectes de tecnologia per la digitalització del turisme per optimitzar i buscar l’excel•lència en matèria de promoció turística. Recentment, per exemple, hem presentat una App per millorar els fluxos de visita que sens dubte millorarà la gestió del turisme, tant des del punt de vista del visitant com del resident i de l’espai públic. Dit això, pensem que el turista que ens visitarà, serà més digital, buscarà la personalització, l’experiència única, vivencial, menys estacional i més preocupat per la sostenibilitat i tot allò relacionat amb el benestar i la qualitat de vida.

Com considera el taxi en relació al turisme?

A Barcelona tenim una de les millors flotes de taxi d’Europa i és un servei absolutament necessari per a la mobilitat en una ciutat com Barcelona. Els nombrosos congressos que tenim i els seus congressistes valoren molt el fet de poder moure’s amb comoditat d’un lloc a un altre i des del Barcelona Convention Bureau treballem molt estretament amb el sector perquè totes les peces funcionin de manera sincronitzada intentant oferir el millor servei i el més eficient. S’ha fet un esforç per millorar en el tema dels idiomes, la tecnologia etc i hem de continuar treballant per excel•lir en un servei de transport fonamental per la mobilitat de la ciutat.

Que li demanaria al taxi en aquesta nova època?

Aquesta nova època que ens toca viure li demanaria el mateix que a qualsevol altre servei associat al turisme, però també al resident, que és oferir un servei pràctic, segur, on es posés en valor el talent humà i posat al dia en tecnologia. El servei de taxi és la millor targeta de presentació d’una ciutat. És el primer que veus quan arribes a una ciutat i l’últim en acomiadar-te i per tant el seu impacte és molt determinant en la percepció del visitant en relació a aquella destinació.