Emissores de taxi ofereixen descomptes il·lícits en la tarifa per anar a l’aeroport

Una cua de taxistes espera el seu torn, ahir, per recollir clients a la graella de sortida de la T-1 del Prat. Foto: JOSEP GARCÍA
Una cua de taxistes espera el seu torn, ahir, per recollir clients a la graella de sortida de la T-1 del Prat. Foto: JOSEP GARCÍA
  • L’institut regulador diu que la rebaixa és «il·legal» i que és un reclam que després no s’arriba a aplicar
  • La Generalitat reconeix que aquest negoci no té reglament i en prepara un per al setembre
  • L’Stac vol limitar els taxímetres per evitar jornades de 16 hores al volant
    CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
    BARCELONA. EL PERIODICO
    L’aclaparat sector del taxi no pot abandonar el seu permanent estat d’angoixa. Conscients que seran dels últims a driblar la crisi al ser considerats un servei públic de luxe, els taxistes contemplen ara perplexos com nombroses emissores de taxi ofereixen descomptes en els seus viatges a l’aeroport o de llarg recorregut. «Contractant els nostres serveis a través d’internet, l’obsequiem amb un 15% de descompte», proclama una d’aquestes empreses a la web. El reglament ho prohibeix, però el buit legal en què s’emparen els permet funcionar amb total impunitat.
    La llei del taxi aprovada el 2003 tot just fa referència a aquest negoci. El seu creixement potser s’ha emparat precisament en aquest descuit. De fet, el text es limita a instar la Generalitat a «determinar per reglament les condicions específiques de la contractació i el règim jurídic del servei d’emissores de radiotaxi», una forma diplomàtica d’esquivar aquest punt. Han passat set anys i, davant el lliure albir que va provocar la redacció, la Direcció General del Transport Terrestre ultima finalment un codi de funcionament que podria estar a punt al setembre.

    ACTIVITAT SENSE CONTROL / Mentre es perfila l’edicte, nombroses emissores de radiotaxi continuen operant als llimbs de la legalitat, oferint descomptes de fins al 15% si es contracta els seus serveis a través de la xarxa. Catalunya Taxi, City Taxi, Confortaxi i taxisenbarcelona.es són algunes de les que intenten guanyar clients amb rebaixes. Fonts de la Conselleria de Política Territorial i Obres Públiques confirmen que aquesta pràctica és «il·legal», tot i que reconeixen que no hi ha «cap control sobre la seva activitat». «No estan regulades i mai ho han estat», confirmen les mateixes fonts, que admeten que perseguir judicialment aquest abús és «molt complicat».
    Miguel Ángel Martín, gerent de l’Institut Metropolità del Taxi, està convençut que el descompte no arriba a aplicar-se mai. Relaciona aquest tipus de tàctiques comercials amb les comissions que es paguen als conserges d’hotel i fins i tot insinua que el client «no només no paga menys, sinó que al final acaba pagant més». Martín coincideix que aquestes accions són «il·legals» i lamenta que no es pugui actuar contra l’emissora «per falta d’armes legals». L’única opció, prossegueix, és «obrir un expedient sancionador al conductor», una mesura que en cap cas eradica el problema.
    José, un taxista que parla en nom de Catalunya Taxi, considera que el descompte del 10% que ells ofereixen a la xarxa és «una manera de fidelitzar el client i de motivar-lo perquè agafi el taxi». «L’únic il·legal seria cobrar-li més», concreta.

    QÜESTIÓ D’IMATGE / L’objectiu final, assenyalen totes les fonts consultades per aquest diari, és salvaguardar la imatge del taxi. Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac), parla de «serietat i professionalitat». En la seva opinió, no és correcte que truquis a una emissora i que respongui directament el conductor, com tampoc ho és que s’hagi trigat set anys a «començar a regular aquesta mena de negocis».
    Segons el Govern, el nou reglament, que diferenciarà entre les emissores metropolitanes i les de la resta del país, ja es negocia amb els membres del Consell del Taxi, format per administracions públiques, sindicats i defensors del consumidor. Berbel, però, assegura que ningú els ha preguntat, però evita polemitzar i insta a aplicar la norma «al més aviat possible».
    Josep Maria Goñi, secretari general de la Federació Catalana del Taxi (FCT), es mostra més comprensiu amb la feina de les emissores de radiotaxi. Les seves paraules semblen confirmar que aquestes companyies es mouen entre la llei i la trampa a l’afirmar que el descompte «s’aplica en els tràmits de gestió de la reserva d’un cotxe per anar a l’aeroport, no en el taxímetre». «Si el descompte s’ofereix al taxi, és il·legal; però si ve de l’emissora, és totalment legítim, no hi ha cap norma que reguli la seva feina», precisa Goñi, que reconeix que tot es limita a «estratègies de política comercial».
    L’STAC VOL LIMITAR ELS TAXIMETRES PER EVITAR JORNADES DE 16 HORES AL VOLANT / La crisi avança i, més enllà de congelar les tarifes, el sector del taxi ha estat incapaç de pactar mesures que ajudin a revitalitzar el negoci. L’última proposta l’ha llançat el Sindicat del Taxi de Catalunya, que reclama que els taxímetres deixin de funcionar passades 12 hores de l’inici de la jornada laboral –16 hores, en el cas dels taxis a doble torn–.
    Bilbao ja aplica amb èxit aquest sistema i València ho està debatent. Luis Berbel, president de l’Stac, considera que és la manera d’evitar que un conductor passi «16 hores diàries al volant», cosa habitual en el sector. L’Institut Metropolità del Taxi ha de decidir ara sobre la viabilitat de la idea.