Els taxistes estrangers ja són més de l’11% de la flota

Taxis lliures a la graella de l’estació de Sants, el 14 de gener passat. Foto: ARXIU / carlos montañés

• Entre les actuals 71 nacionalitats destaquen pakistanesos i colombians

• El sector aglutina 1.430 conductors d’altres països, 377 més que el 2008

EL PERIÓDICO
BARCELONA
Aningú li passa desapercebuda la creixent presència de taxistes estrangers a Barcelona. Tants, que és fàcil trobar fins i tot un conductor rus que compta amb un GPS en el seu propi idioma i que amb prou feines entén les instruccions del client. Segons dades de l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), més de l’11% de taxistes de la flota, un total de 1.430, són estrangers.
El seu creixement va augmentar el 2009, ja que un any abans eren 377 menys. No obstant, la creixent presència d’assalariats en el sector ha generat una gran contractació de conductors forans, que moltes vegades desconeixen la geografia local i necessiten l’ajuda de clients o màquines per arribar al seu destí. La nacionalitat majoritària és la colombiana (22,31%), seguida de la pakistanesa (18,81%) i la marroquina (9,86%). Entre totes tres sumen més de la meitat del total d’estrangers al volant de taxis.
Al darrere se situen argentins, peruans, equatorians, francesos i uruguaians, fins a arribar a un total de 71 nacionalitats.
Segons l’agència ACN, l’augment d’estrangers en la professió està provocant un cert recel en els taxistes autòctons, segons el testimoni d’alguns nouvinguts. Sense arribar a parlar de racisme o de xenofòbia, alguns professionals vinguts de fora relaten que pateixen gestos de rebuig o males cares per part dels conductors espanyols. Els nous també expliquen que la camaraderia és més intensa en el seu col·lectiu. Tot i amb això, aquests se senten satisfets de la seva integració en el sector i ­veuen el taxi com un element de ­cohesió.
Fonts de l’IMT consideren que la radiografia del sector és el mirall de l’actual societat plural, on la immigració ha anat guanyant protagonisme. L’entitat nega que hi hagi discriminacions ni conflictes entre els professionals locals i els recentment incorporats.
Sobre la formació dels professionals, que freqüentment genera alguns dubtes entre els usuaris, a l’institut asseguren que «les exigències per accedir al sector del taxi de l’àrea metropolitana de Barcelona són les mateixes per a tots: carnet de conduir vigent, carnet especial BTP [per a transport de passatge] i proves d’accés a la credencial de taxista». Per aquest motiu, insisteixen que no hi pot haver malestar en el col·lectiu perquè han de complir requisits ­comuns.

30% MENYS DE RECAPTACIÓ //

Segons la seva opinió, l’origen del conductor «no determina la professionalitat». No obstant, en alguns casos el desconeixement sobre el mapa dels carrers de la ciutat és absolut, segons l’experiència de molts viatgers que amb freqüència transmeten les seves queixes a aquest diari. El sector, en qualsevol cas, viu un dels seus moments més complicats, amb un descens superior al 30% en la facturació a causa de la crisi.