Els taxistes de Santa Coloma denuncien diversos mètodes d’intrusisme

· A banda dels efectes de l’aplicació UBER, també diuen que al barri del Fondo hi ha particulars que els fan competència.

SANTA COLOMA. LAGUIAPLUS.- Els taxistes colomencs no són pas aliens a la crisi que pateix el sector. Un dels problemes que més els preocupa és l’intrusisme creixent a la seva professió, el qual està adoptant diferents formes. Per una banda, pateixen els efectes de l’aplicació per a telèfons UBER, que connecta passatgers amb conductors de vehicles privats registrats al seu servei a través de smartphones (telèfons intel·ligents). Per altra banda, segons denuncia el colomenc Ismael Tovar, secretari del Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC), hi ha zones a Santa Coloma on s’han vist vehicles de privats que els fan competència deslleial. “Els hem localitzat sobretot al barri del Fondo i acostumen a ser conductors d’origen oriental que transporten compatriotes seus”, apunta Tovar.

Es calcula que a Santa Coloma i al Baix Besòs treballen uns 300 taxistes. Tots ells han vist com el valor de les seves llicències ha caigut de forma considerable a causa de l’eclosió d’aplicacions com UBER. “Hem de saber distingir entre consum col·laboratiu, que ja ens sembla bé a tots, i consum lucratiu. Darrera d’aquest tipus d’aplicacions hi ha un benefici econòmic no regulat. Aquests conductors pirata no tenen llicència ni credencial de taxista” alerta el secretari de l’STAC.

Es calcula que el preu d’una llicència s’ha depreciat al voltant d’un 20 per cent. Fa pocs mesos una llicència de taxista girava al voltant d’uns 140.000 euros. Ara el preu ha baixat fins als 115.000 euros aproximadament. Els taxistes han de fer un important esforç econòmic i hipotecar-se en la majoria de casos per poder costejar les seves llicències.

Un altre professional del sector de la ciutat, Javier Corpas, escrivia en una carta de fa unes setmanes a El Periódico que “nosaltres oferim un servei de qualitat, el millor que sabem fer, paguem religiosament els nostres impostos, ens sometem a un estricte control tarifari, passem les nostres inspeccions tècniques periòdicament… El que demanem és que se’ns escolti”, deia. Cal recordar que les tarifes no les fixen els taxistes sinó una Comissió de Preus que depèn de la Generalitat.

L’empresa Uber va néixer al cor de Silicon Valley, a San Francisco (Estats Units) i la seva finalitat és proposar als seus usuaris vehicles amb conductor a preus assequibles. El servei dóna moltes facilitats, perquè les reserves es poden fer des de l’smartphone utilitzant la geocalització. Els pagaments a Uber es fan online: quan s’arriba al destí, es carrega el preu del viatge a la targeta de crèdit. No cal pagar en efectiu ni donar propines. Uber opera en 128 ciutats de 37 països, però en alguns països, com ara Alemanya, s’està prohibint el seu ús.

D’altra banda, els taxistes que treballen més habitualment per Santa Coloma van demanar si es podien quedar definitivament a l’ubicació temporal de la plaça de la Vila on estaven, però l’espai de la via no és l’idoni i així els hi va fer saber l’Ajuntament. Els taxistes gaudeixen en aquest carrer de l’ombra dels arbres durant l’estiu, fet que fa més còmode l’espera de clients i també manté el vehicle més fresc. Si finalment han de tornar al carrer Llorenç Serra un cop estiguin enllestides les obres, com així sembla que serà, el col·lectiu ha demanat que es col·loqui una mena de marquesina que projecti ombra. Els taxistes asseguren que estarien disposats a pagar una part d’aquesta despesa.
Per últim, la Taula Tècnica del Taxi (TTT) va proposar recentment que s’estableixi un preu fix per als trajectes que vagin de l’aeroport al centre de Barcelona i viceversa, que seria de 29 euros. Aquest preu fix ja existeix en moltes de les grans metròpolis del món. La TTT ha de definir així mateix a quins carrers i zones de Barcelona afectaria aquesta mesura.