Els conductors d’autobús asseguren que la prioritat del tramvia farà que les línies de TMB vagin encara més lentes
Coexistència Un taxi travessa la Diagonal a l’altura del carrer de Numància davant un comboi del Trambaix i un autobús de TMB, ahir. Foto: DANNY CAMINAL
Els taxistes temen que les obres els facin perdre més clientela
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA
Ningú fa ombra al taxi o al bus. Són com aquell treballador veterà a qui tothom té en compte; tan experimentat, tan degà en la seva feina. Ara s’incorpora al negoci el tramvia, que ve ben recomanat pel cap i no té por dels galons aliens. No se’n fien, temen que perjudiqui la seva feina, que endarrereixi el seu ascens, que els faci perdre temps i, encara pitjor, diners. El transport públic lliura una singular batalla en el debat sobre el tram central de la Diagonal. ¿Convivència o rivalitat? ¿Prioritat o igualtat? ¿Necessitat o moda? El tramvia il·lusiona els teòrics de la mobilitat i genera recel entre els gossos vells de l’asfalt.
Saturnino Mercader, president del comitè d’empresa de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), considera que el tramvia «és un invent que ningú havia demanat» i que perjudicarà la xarxa d’autobusos de Barcelona «per culpa de la prioritat semafòrica». Mercader apel·la a la lògica: «Si els semàfors de la Diagonal faciliten el pas del tramvia, els carrers perpendiculars que baixen i pugen de l’Eixample s’hi veuran afectats i la velocitat comercial del bus disminuirà». Mercader assegura que darrere del tramvia «hi ha un munt d’interessos econòmics» i lamenta que ningú els pregunti sobre les conseqüències d’incorporar-lo a la Diagonal. «Actualment circulem a 11 quilòmetres per hora, amb el tramvia pel mig, encara anirem més lents», prediu.
L’empresa és molt més diplomàtica. Fonts de la companyia asseguren que el tramvia ha de «conviure i cooperar» amb l’autobús i que fa «molt de temps» que la competència es va esfumar. Això sí, TMB, hereva de l’antiga xarxa de tramvies de Barcelona, destil·la orgull a l’afirmar que el bus no és un «anacronisme o un fòssil» i que totes les línies transporten tants passatgers «com Rodalies i Ferrocarrils junts».
El taxi, commocionat per una crisi que ha mutilat la seva facturació un 30%, contempla el debat amb desconfiança. Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya, espera que el tramvia els afecti poc, encara que tem que, amb la línia 9 del metro, els pugui treure «un munt de clients». Berbel reclama que la prioritat s’apliqui «a tot el transport públic» i rebutja de ple l’opció A –la del bulevard– perquè els col·loca darrere del bus en un sol carril, cosa que no els permetria poder avançar a les parades.
Antonio, un taxista d’uns 50 anys que s’acosta a Balmes, critica el que ell defineix com «la criminalització del cotxe». «En aquest país no som tan moderns, això no és Amsterdam», observa. Al preguntar-li sobre el tramvia, atura el motor i sospira. «Escolta bé el que et diré perquè fa molts anys que treballo en això: si la caguen a la Diagonal, la ciutat se’n va a la merda».
El Periodico de Catalunya