Taxistes i Administració pugnen per la fórmula per reduir la flota

Un grup de taxistes xerren a l’espera de clients a la parada de la rambla Catalunya-Diputació, ahir. Foto: FRANCESC CASALS

• La demanda ha caigut prop del 40% i la taxa de vehicles ocupats es queda en un escàs 35%

• Els conductors lamenten l’«immobilisme» de l’institut regulador i donen de termini fins al dia 10
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL
BARCELONA
Quan un taxista comença a enumerar els problemes que pateix el sector, intentar assimilar, entendre o retenir-los tots és una empresa titànica. Des del moment de treure’s el carnet fins a la consecució d’una llicència, passant per les comissions dels conserges dels hotels, les tèrboles relacions amb l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), la competència deslleial i els conductors que treballen sense permís, tot sembla estar envoltat de conflictes endèmics, amanits ara per una galopant caiguda de la demanda, propera al 40%, i perquè només un 35% dels taxis en servei estan ocupats. Perquè ser taxista continuï sent rendible, els conductors consideren imprescindible reduir la flota de vehicles, un tema que fa diversos dies que estan debatent amb el gerent de l’IMT, Miguel Ángel Martín. Després del tercer intent, ahir, d’arribar a un acord, les negociacions es poden considerar virtualment trencades.
Els sindicats donen de termini fins al dia 10, data en què començaran a estudiar l’adopció de mesures més enllà del diàleg. La vaga, per ara, no es planteja, però tampoc es descarta.
La proposta dels treballadors pretén reduir els torns dobles –que un vehicle estigui al carrer 16 hores amb dos conductors, per exemple– amb un sistema horari de matí i tarda. Martín va assegurar la setmana passada a aquest diari que l’IMT «estudiaria la proposició» i reconeixia que la crisi «ha castigat amb duresa el taxi», però no va concretar la postura oficial de l’IMT.
Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya, va lamentar ahir l’«immobilisme» de Martín i va assegurar que la proposta de l’IMT és sense cap mena de dubte «insuficient». «La situació actual és insuportable, demanem a l’Administració que prengui alguna decisió, la que sigui», va explicar Berbel, visiblement decebut.

«POSTURA INFLEXIBLE» /

Ignacio Portalo, president de la Cooperativa Radio-Taxi Metropolitano, va recordar que la recaptació ha baixat més del 40% –les tarifes per a aquest any s’han congelat– i va lamentar que l’IMT tingués «una postura inflexible» mentre que els sindicats, segons ell, sí que van cedir en algunes demandes. «Ens en hem anat força cabrejats», va resumir i no va tenir manies a parlar d’una «possible vaga».
El que separa els uns i els altres és un percentatge en el nombre de taxis que han de circular alhora. Amb menys cotxes, més possibilitat de treballar, pensen els taxistes. Amb menys vehicles, més risc que la ciutat quedi coixa de taxis, defensa l’IMT. Els xòfers van plantejar d’inici que aquesta xifra –que ara supera el 80%– es reduís al 40%, mentre que l’ens regulador va acceptar abaixar-la al 70%. En la cita d’ahir, els treballadors van anar cedint fins a plantar-se en el 60% de cotxes circulant alhora. L’IMT, segons el relat de Berbel i Portalo, «no va baixar del burro i es va plantar en el 70% que no arregla per a res el problema».
Els taxistes faran pública avui la preocupació pel 65% de companys que circulen sense clients a bord.

La comissió als conserges d’hotel ja arriba als 10 euros

És una pràctica totalment assumida en el sector, però ningú l’aplaudeix i ni de bon tros la defensa. El pagament de comissions als conserges d’hotel per aconseguir un servei és una pràctica il·legal tot i que comú, però quan dels set euros habituals es passa als deu que podria estar entregant alguna emissora, del fet irregular es passa a una situació «descontrolada», segons denuncia la Federació Catalana del Taxi (FCT), que assenyala amb el dit les empreses Aero Taxi i New Taxi, recentment fusionades.
Segons Josep Maria Goñi, secretari general de la FCT, aquestes dues companyies «han incrementat el pagament als hotels per aconseguir el monopoli dels viatges fins a l’aeroport». Una acusació com aquesta és rotundament rebutjada per José Luis Blanco i José Manuel López, responsables de New Taxi i Aero Taxi, respectivament. Segons Blanco, tot respon «a una enrabiada d’una emissora que ha perdut com a client una empresa hotelera i ara busca venjança». Assegura que els taxistes amb qui treballen no cobren comissions perquè l’únic que fan és «intentar prestar el millor servei als clients».
A la concorreguda parada de la rambla Catalunya amb Diputació, els taxistes confirmen el pagament de 10 euros però no assenyalen responsables. El problema de fons és que aquest suborn repercuteix en la tarifa que acaba pagant el client, que molts cops és un turista que no distingeix un recàrrec legal d’un abús il·lícit.

La creixent presència de xòfers sense carnet amenaça la imatge del col·lectiu

Els taxistes s’enerven amb facilitat quan algú dubta del seu honor o s’atreveix a recelar de la professionalitat del col·lectiu. Per això, la creixent presència de taxistes que circulen sense haver obtingut el carnet que els acredita com a tals ha encès tots els senyals d’alarma. Segons el relat de nombrosos taxistes consultats per aquest diari, el gruix de xòfers il·legals es concentra a la nit, quan hi ha menys risc que els escassos inspectors de l’IMT els cacin o que un company detecti algun comportament erràtic. La majoria d’aquests pirates realitzen serveis a l’aeroport, perquè és una ruta que no requereix conèixer amb detall la guia de Barcelona.

El Ramon, un taxista amb 22 anys d’experiència, comparteix un cas recent al Prat: «Un noi pakistanès va arribar a l’aeroport i volia cobrar 50 euros a uns turistes. Ens va explicar que eren 25 per a ell i 25 per al propietari de la llicència». Irregularitats d’aquest calibre es repeteixen sovint. Serveixi l’exemple d’una jove que es va trobar amb una taxista de nacionalitat xinesa que li va demanar que anotés l’adreça en un paper perquè no parlava ni una paraula de català ni castellà. Va passar les dades al GPS i va arribar com va poder al destí. «Hi ha un munt de taxis i empresaris del taxi que ens estan robant i que estan fent molt de mal a la nostra imatge», resumeix el Ramon.

El Periodic de Catalunya

cvs pharmacy careers what happens you take viagra parkside pharmacy best viagra online online pharmacy india

dose cialis \\ potens viagra \\ how to purchase cialis \\ viagra online pharmacy \\ 24 hour pharmacy, buy cialis, viagra dosage http://canadianpharmacyonlinebestnorx.com/