L'AMB aprova definitivament la incorporació de publicitat als laterals dels taxis
S’autoritza la publicitat simultània al sostre i portes davanteres del vehicle, demanda realitzada pel STAC
BARCELONA. ACN.- Així, el nou text aprovat autoritza la incorporació de la publicitat a les portes del davant del taxi d’un material que haurà de ser vinil o similar i que no podrà superar la mida màxima de 60 per 45 cm. I afegeix, cosa que no permetia en el text inicial, que aquesta publicitat a les portes es pugui dur de forma simultània i en una mateixa campanya amb el suport publicitari situat a la part superior del vehicle. Aquesta demanda provenia de almenys dues al·legacions presentades pel majoritari Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC) i una empresa vinculada a la publicitat del taxi.
L’objectiu de la mesura és ajudar els taxistes a tenir uns ingressos extres, especialment davant la caiguda de la facturació que estan patint a causa de la crisi, ha destacat a l’ACN, el gerent de l’Institut Metropolità del Taxi (IMET), Eduard Ràmia. “Esperem que en aquesta ocasió i entre tots, aconseguim que funcioni”, afegeix, tot recordant que la introducció de la publicitat al taxi és una reivindicació històrica del sector amb varis intents fracassats en els últims anys. Ja fa temps que està autoritzada la publicitat al sostre dels taxis, però la mesura no ha tingut mai gaire seguiment.
Taxa ‘low cost’
Els taxistes que decideixin incorporar publicitat exterior al seu taxi hauran de pagar una taxa de 10 euros anual a l’IMET. Segons Ràmia, aquesta taxa”low cost'” demostra que l’objectiu de la mesura no és recaptadora per part de l’administració sinó donar un cop de mà als taxistes per compensar els efectes de la crisi. “No pretenem guanyar absolutament res, sinó que el taxista en surti beneficiat”, ha afegit.
En el procés de les campanyes publicitàries, el paper de l’IMET serà únicament de controlador per tal de constatar que el contingut dels anuncis s’ajusti a la legalitat. “No permetrem publicitat d’àmbits com l’alcohol, el tabac o certs establiments d’oci nocturn”, ha dit Ràmia, qui explica que no es tracta d’una censura sinó de vetllar per la seguretat ciutadana.
L’IMET també durà el control dels vehicles concrets i el termini que tindran les campanyes publicitaris però a priori, afegeix, seran directament els taxistes i les empreses qui tancaran les negociacions respecte el preu de les mateixes. De manera que serà també el propi conductor qui podrà decidir quin tipus de campanya incorpora al seu vehicle.
En aquest sentit, Ràmia ha fet una crida als conductors a “donar valor” al nou espai publicitari que tindran al seus vehicles perquè depenent de quina empresa s’hi anunciï en vindran o no unes altres i en trauran major o menor rendibilitat. És important, afegeix, saber donar “categoria” a l’ús de l’espai publicitari “per tal de poder atraure publicitat de grans marques com Coca-Cola, Nike o Samsung”, afegeix.
Ràmia calcula que a mitjan d’aquest mateix mes de juliol ja es podran veure per la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana els primers taxis amb publicitat a les portes, igual com duen en d’altres ciutats com Nova York o Madrid. En aquest sentit, ha explicat que l’IMET ja ha rebut les peticions de dues companyies vinculades al món del taxi que s’han mostrat interessades per iniciar properament una campanya.
El rebuig d’ERC
La modificació del reglament per permetre publicitat a l’exterior dels taxis ha estat aprovat amb el suport dels grups metropolitans de CiU, el PSC i ICV-EUiA, l’abstenció del PP i el vot contrari d’ERC. En representació dels republicans, Jordi Portabella ha manifestat durant el ple metropolità que la postura del grup no es contrària a permetre la publicitat a l’exterior del taxi, ja que entenen les enormes dificultats per les quals està passant el sector, sinó per un excés d’aquesta publicitat.
“Ens sembla que això tindrà un impacte sobre el paisatge urbà” de la ciutat i el seu entorn, ha dit Portabella, qui ha expressat la seva disconformitat en permetre precisament que els taxis puguin dur dos suports publicitaris simultanis. “La ciutat es convertirà en un aparador d’anuncis anant amunt i avall”, ha criticat. Des del PSC, se li ha resplicat que la mesura ha estat sol·licitada pels propis col·lectius de taxistes.