Els taxistes es mobilitzaran pel retard de reformes pendents
* L’examen d’idioma per a estrangers i la llei d’emissores ja estan fora de termini
* Els conductors avisen de possibles accions a l’octubre i apunten a l’aeroport
BARCELONA. CARLOS MARQUEZ. EL PERIODICO.- No hi ha res pitjor que viure moments complicats i veure com passen els mesos sense que res es mogui. Aquesta quietud, traduïda al món del taxi, es converteix en un nerviosisme creixent que pot derivar en mobilitzacions que tenen com a perjudicat últim el ciutadà. Reformes que s’endarrereixen, promeses que no arriben; el resultat és un col·lectiu que passa del desengany al cabreig, de l’espera perenne a l’acció contundent.
zoom Un taxista d’origen pakistanès espera el seu torn a la cua de la parada de l’estació de Sants, ahir.
L’examen de català o castellà per a aspirants a taxista que provinguin de països de parla no hispana havia d’entrar en vigor al setembre, però no hi haurà convocatòria, com a mínim, fins al desembre. L’aprovació de les llicències de set places, demanda històrica que compta amb el suport de gran part del col·lectiu, està en fase d’estudi, però no s’esperen novetats fins al 2011.
La nova llei de radioemissores
-norma que permetrà combatre, entre altres irregularitats, les rebaixes il·legals i les comissions als conserges d’hotel- havia d’estar a punt aquest mes, però la Direcció General de Transports està a l’espera d’un informe jurídic que avali les seves competències i no tindrà el redactat preparat fins a finals d’any. Afegiu-hi la recent pujada de l’IVA, la pròxima negociació de l’augment de les tarifes per al 2011 i un mes d’agost en què la facturació, segons els mateixos taxistes, ha caigut més del 30% respecte a l’estiu anterior.
PER UNA VEGADA, TOTS JUNTS / Si a l’octubre no hi ha una accelerada administrativa, tot apunta que no trigaran a sortir al carrer, sense descartar accions gens desitjables per a una gran ciutat com el bloqueig de l’aeroport. «Estic convençut que si ens movem ens escoltaran», apunta Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya. «S’ha de ser contundents, tirar pel dret», postil·la Raúl Aldehuela, president de la Unió de Taxistes Autònoms Metropolitans. «Si ens hem de mobilitzar, es farà aviat, a l’octubre, abans que la lentitud dels que manen allargui la nostra agonia», afegeix José María Soto, president del Grup de Taxistes Independents.
Des dels ens competents s’intenta explicar la demora. Pel que fa als exàmens per a estrangers, Miguel Ángel Martín, gerent de l’Institut Metropolità del Taxi (IMT) que presideix el regidor barceloní Francesc Narváez, reconeix que les coses no s’han fet «tan ràpid com hauria sigut desitjable» i al·ludeix a «complicacions en el model de formació». L’ajornament de la llei d’emissores, segons fonts de la Direcció General de Transports, es deu a la necessitat d’establir els límits de la norma, «ja que podria xocar amb directives europees».
En el fons de la qüestió, assenyalen els conductors, hi ha el desig d’evitar un hivern «tan cru com l’anterior» i l’anhel d’iniciar el curs amb decisions fermes que ajudin a fer que el taxi se’n pugui sortir. ¿La recepta? Uns demanen eleccions sindicals, altres sol·liciten modificar la llei del taxi aprovada fa set anys i l’Administració s’escuda en una divisió gremial que dificulta avançar en qualsevol direcció.
REGULACIÓ HORÀRIA / L’última proposta va sorgir al juliol de quatre organitzacions. Demanen una regulació horària, de manera que els taxímetres es parin a les 12 hores diàries d’ús i, als cotxes a doble torn, a les 16 hores. L’IMT, una vegada més, promet que ho estudiarà. Carmen de Tienda, presidenta de l’Associació Empresarial del Taxi, considera que és una idea «impròpia d’un país lliure» i avança que aquesta proposta «deixa molta gent al carrer».
Comments are closed.