El fiscal de trànsit demana que taxis i busos hagin de dur cadires infantils

Niñas sentadas en dos sillas en un autobus

• El ministeri públic considera «un dret del menor» anar protegit en tots els vehicles

• La CTE titlle d’«absurda» la idea perquè es quedarien sense lloc al maleter

PATRICIA MARTÍN. EL PERIODICO
MADRID

El fiscal delegat de seguretat viària, Bartolomé Vargas, es va mostrar ahir partidari que es modifiqui la llei perquè «ni un taxista ni ningú» pugui transportar un menor sense els sistemes de retenció adequats. La seva proposta implicaria que taxis i autobusos disposessin de cadiretes per als nens, una cosa bastant complicada de portar a la pràctica. «És una utopia per la qual s’ha de lluitar», va reconèixer el representant del ministeri públic.
Vargas va explicar que, en col·laboració amb la Direcció General de Trànsit (DGT), està estudiant la possibilitat de modificar la legislació amb el fi que s’adapti «a la convenció de drets del nen i a la llei de protecció del menor». «Espero que en un futur no gaire llunyà tots els nens, en tots els vehicles, vagin protegits», va afegir.

LA NORMATIVA / Després de l’entrada en vigor del reglament de circulació que obliga que els menors –fins als 135 centímetres d’altura– viatgin subjectes amb la cadireta corresponent, el sector del taxi va exigir a la DGT que l’eximís d’aquesta responsabilitat, entre altres raons perquè els xòfers haurien de transportar al maleter els diferents models, segons l’altura del nen, i no tindrien espai per a les maletes.
La DGT va ser sensible a les seves demandes i els taxistes estan alliberats de transportar els dispositius. Això sí, en desplaçaments interurbans els pares tenen l’obligació d’aportar la cadireta. «Hi ha una contradicció molt gran entre que s’obligui els pares a portar els sistemes de retenció i se n’eximeixi els taxistes, quan qualsevol conductor que porti un nen està obligat jurídicament a la seva guarda», va assegurar el fiscal. Durant els últims quatre anys, no ha mort cap menor ni en taxis ni en autocars, encara que sí que hi ha hagut ferits.

HOMICIDI IMPRUDENT / Després de l’última reunió de fiscals de seguretat viària, al març, Vargas va desvelar que el ministeri públic començarà a sol·licitar que siguin declarats culpables d’homicidi i lesions imprudents aquells conductors que no hagin col·locat el cinturó de seguretat o la cadireta a un menor mort o ferit de gravetat per aquesta circums-tància. El 2008, segons les dades de Vargas, 40 menors (de 76 casos analitzats) van morir per no anar adequadament subjectats.
El fiscal coordinador va aclarir ahir que aquesta dràstica mesura es dirigirà sobretot contra els automobilistes que no siguin familiars del menor. «En el cas d’un pare que a més ha perdut el seu fill, ens ho pensaríem molt perquè els fiscals també som sensibles», va comentar.

LES REACCIONS / El president de la Confederació del Taxi d’Espanya, José Artemio, va titllar d’«absurda» la proposta. «No és que no hi estiguem d’acord, sinó que és logísticament impossible que puguem traslladar els quatre models de cadiretes existents al maleter», va explicar.
Mentrestant, l’expert en seguretat viària del Reial Automòbil Club d’Espanya (RACE) Antonio Lucas va recolzar la petició del fiscal, si bé va reconèixer que és difícil de posar en pràctica als autobusos. En el cas dels taxis, proposa que se sol·liciti el servei per telèfon de manera que el taxista pugui passar per uns punts de recollida a buscar la cadireta adequada, tal com succeeix en altres països. De fet, el RACE va oferir a la DGT les seves oficines perquè els taxistes poguessin recollir les cadires infantils.

Comments are closed.