DEPANA trasllada a Brussel·les els "incompliments reiterats" d'Aena a l'aeroport del Prat
· L’entitat ecologista exigeix que s’elabori el Pla Especial per a la protecció dels espais naturals del Delta que l’Estat es va comprometre a fer el 2002
Baix Llobregat.- “És indignant que després de dotze d’anys continuïn no complint els compromisos mediambientals”, afegeix Garcia, en referència a la Declaració d’Impacte Ambiental (DIA) per a l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona que Aena va haver d’elaborar el 2002, sota la supervisió de la UE. Un document que recull un seguit de mesures mediambientals compensatòries davant la construcció de la nova terminal i la tercera pista en una zona protegida del Delta.
Un dels compromisos adquirits en el DIA era, precisament, elaborar un Pla Especial que havia d’ordenar els espais naturals expropiats per Aena per tal de garantir i pactar amb el territori la protecció ambiental del Delta. Però més d’una dècada després, DEPANA denuncia que aquest document encara no ha estat oficialment presentat. “Estem davant un buit legal que Aena aprofita per tirar endavant sense miraments els seus projectes”, critica Garcia.
De fet, el vicepresident de la DEPANA no es mostra rotundament contrari a la construcció d’un camp de golf al Prat, tot i que assegura que aquest no era l’ús previst per els terrenys que antigament havia ocupat el Reial Club de Golf del Prat. “És molt pitjor l’aparcament per a taxis que Aena ha construït al costat de la T1”, critica, que també van traslladar en el seu dia a Brussel·les.
El pàrquing de taxis de l’aeroport de Barcelona és una de les infraestructures que es van posar en marxa el 2009 arrel de l’entrada en funcionament de la nova terminal. Ocupa unes 4,5 hectàrees, i segons DEPANA, es va construir sobre el paratge de Can Sabadell, que feia de connector biològic entre els espais naturals protegits del Remolar-Filipines i dels Reguerons al Delta del Llobregat. La qüestió està sent investigada per la Fiscalia per una possible vulneració del Codi Penal i un delicte contra el medi ambient.
La recent construcció d’una escola nàutica a la platja del Prat, a tocar del camp de golf en uns terrenys propietat també d’Aena, o la planificació del projecte Beach Club, amb restaurants i bars, que l’Aeroport de Barcelona vol desenvolupar també a primera línia de mar, són segons DEPANA altres exemples del descontrol, diuen, amb què Aena “fa i desfà a la seva”.
Amb tot, l’associació ecologista assegura que ja ha a traslladat, a través d’un eurodiputat d’EUiA, la qüestió al Parlament Europeu. L’objectiu, expliquen, és sobretot que Brussel·les pugui pressionar l’Estat perquè compleixi el compromís del 2002 i elabori el Pla Especial que ordeni tot l’entorn natural de l’aeroport, tant de les zones de protecció especial com els espais de connexió que actuen com a corredors mediambientals.