Els taxistes, escèptics amb el nou sistema de torns
· L’Institut Metropolità del Taxi s’esforça per convèncer els més reticents
· El sector del taxi va triar fa 8 mesos fer torns de treball per repartir millor la feina. Les principals organitzacions, però, creuen que en realitat es “repartirà la misèria” sense resoldre la falta de demanda.
Barcelona | DIARI ARA. – El descens de feina que els taxistes pateixen des de fa cinc anys ha obligat el sector a idear fórmules per mantenir la professió. El gremi és el primer a reconèixer que les tarifes actuals els han jugat en contra, ja que sovint els clients prefereixen una llarga combinació de transport públic abans que un còmode, però potser massa car, trajecte en taxi.
A més, les tarifes del taxi de Barcelona pujaran un 3,3% l’any vinent. Es crea una nova tarifa nocturna, per a dissabtes, diumenges i festius entre les 20.00 h i les 6.00 h, en què el preu del quilometratge s’incrementarà fins als 1,44 euros per quilòmetre. En vista d’aquest escenari, els conductors s’han vist amb la necessitat de repartir millor el volum de feina mentre no s’apliquin solucions a llarg termini.
Per això, els més de 10.500 taxistes de l’àrea metropolitana de Barcelona van votar en una consulta interna aplicar una nova organització en torns de treball. L’objectiu és reduir el nombre de cotxes circulant a cegues per la ciutat. Si hi ha menys taxis, és més fàcil aconseguir passatge. Malgrat que els torns van ser l’opció més votada (davant l’ampliació de dies de festa o la limitació horària al taxímetre), l’Institut Metropolità del Taxi (IMT) va rebre 1.460 al·legacions de taxistes que alertaven dels problemes econòmics, personals i laborals que els pot suposar el nou format.
Torns rotatius mensuals
Un cop escoltades les queixes, l’IMT va fixar que els conductors autònoms hauran de treballar en torn de matí (de 4 h a 14 h) o de tarda (de 14 h a 24 h), amb llibertat de treballar voluntàriament a les nits. La idea és que siguin torns rotatius mensuals, però els taxistes que ho vulguin podran demanar fer sempre el mateix horari. Els treballadors autònoms que per motius familiars no puguin acollir-se a aquestes opcions, podran fer un torn seguit de dotze hores (de 8 a 20 hores o de 20 a 8 hores). I els empresaris -que tenen un treballador de matí i un de nit per cada vehicle- hauran de repartir la feina en dos torns de 9,5 hores (de 7 h a 17 h i de 19 h a 5 h).
Organitzant la feina d’aquesta manera, el gerent de l’IMT, Eduard Ràmia, destaca que “per primera vegada s’equiparen les hores laborables d’autònoms i d’empresaris amb un sistema que a cada conductor li permet triar el torn que li sigui més còmode”. Segons Ràmia, aquesta divisió de feina pot buidar cada hora un miler de taxis dels carrers de Barcelona i la seva àrea metropolitana. Entre els taxistes, però, aquesta igualtat de condicions es percep diferent.
Un exemple és el de l’Organització Taxi Companys, que representa el col·lectiu autònom, que assegura que aquest model beneficia els taxistes assalariats i reclama que els torns siguin de 6 h a 15 h i de 13 h a 22 h, com s’havia votat inicialment.
L’administració reconeix que la divisió interna del sector ha allargat més del previst el procés per implantar el nou sistema, que també implica la formació dels policies locals, encarregats de supervisar el compliment dels torns. Per això, l’IMT enviarà una revista monogràfica a tots els taxistes, en què els informarà amb detall del procés que hauran de seguir.
De moment, però, continua sense haver-hi una data fixada per implantar el nou sistema. El gremi creia que seria l’1 de novembre, però ara els taxistes intueixen que la mesura s’aplicarà a mitjans de desembre, i alerten que això seria un error per la proximitat del Nadal. Tot i que la gerència de l’IMT vol ser prudent a l’hora d’anunciar una possible data, fonts oficials confien que, com a molt tard, el canvi sigui efectiu a partir de l’1 de gener.
A l’espera de l’entrada en vigor, els nous torns han creat divisió. El Sindicat del Taxi (on s’afilien més de la meitat dels autònoms) defensa que seria millor deixar que el conductor adapti l’horari de feina com millor li vagi i limitar les hores de circulació a través del taxímetre. El sindicat creu que els torns que proposa l’IMT només poden funcionar si hi ha un repartiment equitatiu entre les llicències.
Allau de crítiques
La Coordinadora Metropolitana (CMT) veu els nous horaris amb més bons ulls, però preveu que el problema apareixerà a primera hora del matí, de 5 h a 7 h. En aquesta franja s’han exclòs els taxistes assalariats, i considera que això pot provocar una falta de taxis per atendre serveis a l’aeroport del Prat.
L’Associació d’Empresaris del Taxi (AET) també alerta dels riscos de l’elevat volum d’hores de conducció de cada torn. Segons l’AET, fer treballar un taxista durant una franja fixa de deu hores pot provocar que les vulgui aprofitar fins al punt de no fer cap descans. Davant l’allau de crítiques, l’Institut Metropolità emplaça els col·lectius a la comissió de seguiment que s’encarregarà d’analitzar i valorar les possibles modificacions que calgui fer en el sistema.
Amb el debat del baix volum de feina sobre la taula, els taxistes aprofiten per reclamar més polítiques per ampliar la clientela. Establir tarifa fixa en els desplaçaments a l’aeroport, oferir un preu reduït per als jubilats o reforçar la complicitat amb el sector hoteler són algunes de les propostes del gremi, que lamenta la falta de publicitat i de suport de l’administració.
Algunes organitzacions, com la Coordinadora Metropolitana, van més enllà i proposen uniformar tots els taxistes i fomentar el domini d’idiomes.
Comments are closed.