La Generalitat estendrà els descomptes en peatges per a cotxes de més de tres ocupants
BARCELONA, 30 Mar. EUROPA PRESS.- La Generalitat incorporarà en el nou Pla d’Actuació de la Qualitat de l’Aire 2011-15 els descomptes en “tots els peatges” metropolitans de Barcelona per als cotxes de més de tres ocupants, com els que ja funcionen en el túnel de Vallvidrera, ha avançat la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran.
Ho ha dit en declaracions als mitjans després d’una ponència sobre qualitat de l’aire que per millorar-la ha destacat que ha d’actuar-se sobre el transport terrestre, en el marc d’una jornada tècnica per presentar un prototip d’autobús híbrid de gas natural i elèctric que provarà Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).
Per reduir la contaminació de l’aire, Farran anteposa la reducció del trànsit, de manera que a més dels peatges inclourà entre les mesures del pla demanar a l’Estat bonificar els vehicles amb emissions més baixes a l’hora de pagar l’impost de circulació que recapten els municipis.
Per als descomptes en peatges ja ha parlat amb les concessionàries sobre la tecnologia per detectar els cotxes amb més de tres viatgers, i ha considerat que una mitjana d’1,2 ocupants per vehicle “no va enlloc” per economia i qualitat de l’aire, pel que han de reduir-se cotxes i arribar a una mitjana de 2-3.
Això ha d’acompanyar-se d’una bona oferta de transport públic, i la bonificació de l’impost de circulació –que ja ha proposat algun municipi– pot ser d’immediata aplicació si l’Estat estableix alguna subvenció.
Malgrat la proposta de la Comissió Europea d’un sistema comú de peatges urbans, el pla de la Generalitat no els inclourà, i Farran ha apostat pels aparcaments en origen connectats amb el transport públic, i ha tancat: “No està entre les mesures fer restriccions d’entrada de vehicles al centre urbà”.
Tampoc preveu aquests peatges l’Ajuntament de Barcelona. La tercera tinent d’alcalde i responsable de Seguretat i Mobilitat, Assumpta Escarp, ha explicat als mitjans durant la jornada que han de millorar-se els trens de Rodalies i Regionals, doncs a Barcelona la majoria es mou a peu, en transport públic o en bicicleta.
TALLAR EL GASOIL
Farran també ha valorat el plantejament de la cinquena tinent d’alcalde i responsable de Medi Ambient de Barcelona, Imma Mayol (ICV-EUiA), de prohibir la circulació als cotxes de més de 10 anys perquè contaminen més, tot i que després l’edil va negar voler vetar-los.
La directora de Qualitat Ambiental ha considerat que ha d’actuar-se contra els cotxes de gasoil, que malgrat ser els que més contaminen tenen un preu més barat, i ha afirmat que “la gran majoria dels de més de 10 anys són de gasolina”, que són més nets perquè tenen catalitzadors.
A més, pretén incidir especialment en els taxis –només a Barcelona circulen 11.000, la majoria de gasoil– i les furgonetes, i ha defensat la diversificació de combustibles, posant com a exemple el nou autobús de TMB.
El pla de la Generalitat tindrà unes 30 mesures, davant de les 73 que tenia el que va elaborar el tripartit per al període 2005-07 i que es va prolongar fins a l’any passat, i també preveu millorar la coordinació institucional i fins i tot tancar alguna central de cicle combinat alguns dies si es registren pics de contaminació.
Entre les seves novetats també figuren que la zona 2 de Barcelona –la corona que formen municipis com Sabadell, Terrassa i Granollers– també treballarà contra les emissions d’òxids de nitrogen (NOx) a més de les partícules PM10, el que fins ara se centrava sobretot en la 1 –Barcelona i voltants–.
Comments are closed.