Article d'opinió al Diari El Punt, de Vicent Sanchis Llacer
BARCELONA. EL PUNT.- La vaga del taxi que ahir es va fer a Barcelona va ser total. Un èxit estrany, perquè la majoria dels sindicats que representen el sector no s’hi van afegir. Només l’havien convocada un grup inquietant, Élite, i un sindicat residual, la CNT. Per què, doncs, una resposta tan efectiva? Els portaveus dels sindicats majoritaris van coincidir en la resposta: “Perquè els taxistes tenen por.” Durant la darrera vaga del sector uns quants temeraris, bàsicament treballadors d’empreses que mouen desenes de vehicles, van patir la ira desbocada dels seus companys. Els seus vehicles van quedar desbudellats enmig del carrer. Una empresa es pot permetre les destrosses en alguns dels seus cotxes; un autònom, no. S’hi juga el pa, i el negoci ara fa aigües negres. És agre i trist haver de reconèixer que l’èxit d’una causa, per molt digna i justificada que resulti, s’explica per la coacció i la por de la represàlia. La vaga d’ahir, doncs, va ser un fracàs. I això, ja ha estat dit, no exclou que la protesta tingui tot el sentit. Les aplicacions com ara Uber o Bla Bla Car no són “el signe dels temps”. Ni criticar-les vol dir “posar portes al camp”. Són competència deslleial. Els particulars que es presten a fer de taxi sense llicència, impostos ni les condicions exigibles a un transport públic, no ho fan per agermanar la ciutadania a l’entorn de les xarxes socials, sinó per aprofitar les virtuts d’un negoci sense descomptar-ne els inconvenients. I això és tan lamentable com l’“èxit” de la vaga d’ahir.