“Vivim amb la costant amenaça de retallades”, diu Lluís Berbel, president de l'STAC al diari AVUI

Lluís Berbel, president de l'STAC
Lluís Berbel, president de l'STAC

BARCELONA. MARGA MORENO. AVUI. El Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC) secundarà l’aturada i farà una crida perquè tots els taxistes parin la seva activitat el dia 29 de setembre. S’hi compromet Lluís Berbel, president de l’STAC, sustentant-se en el fet que “la crisi, en aquest país, sempre la paguen els mateixos”. Berbel es mostra amoïnat per la repercussió que en el seu sector poden acabar tenint les retallades socials practicades pel govern central i també algunes de les que s’anuncien en forma de noves reformes.
Al contrari dels que desestimen la utilitat de la vaga, el representant sindical no té dubtes que la protesta és una fórmula vàlida per replantejar la nova legislació en matèria de contractació laboral: “La vaga és, precisament, el recurs idoni per fer retrocedir el procés en marxa com també les reformes perjudicials per als treballadors que s’anuncien a partir d’ara”.
A més de rebutjar frontalment la reforma laboral, el president de l’STAC també tem els canvis que, en forma de globus sonda, ha anat fent aparèixer Madrid respecte a l’edat i el còmput de la jubilació: “Hi ha contínues amenaces que ens allargaran l’edat abans d’optar a la jubilació, fins als 67”.
Això resulta especialment preocupant en el sector del taxi, ja que precisament ara el sector del transport està demanant la jubilació anticipada a causa del desgast físic de la professió: “La capacitat de reacció no és la mateixa als seixanta anys que als quaranta”, assenyala abans de condemnar una altra amenaça, la del Ministeri de Treball, que té a la recambra la possibilitat d’ampliar el període del còmput de la pensió.
Per Berbel, la necessitat d’anar a la vaga no és tan sols per als assalariats del sector: segons les últimes dades conegudes, aquest any ja han abandonat la seva feina fins a 80.000 autònoms, “als quals caldria afegir uns 15.000 més només a l’agost”. I és que “la situació econòmica actual fa que el sector, on bona part dels professionals treballen per compte propi, no tingui accés al crèdit per adquirir una llicència”.
També rebutja la idea que la vaga és una imprudència en l’actual situació econòmica: “Si l’economia va malament, el primer que ho paga és el taxi, una de les despeses que la gent considera no imprescindibles”. Per això, recorda, van ser prou responsables per congelar les tarifes l’any passat i no han fet repercutir l’augment de l’IVA en els preus.