Martínez Mus anuncia un decret del Consell per a protegir i assegurar la viabilitat del taxi com a servici públic essencial.

El vicepresident tercer i conseller de Medi Ambient, Infraestructures, Territori i de la Recuperació, Vicente Martínez Mus, ha anunciat la imminent aprovació per part del Consell d’un decret que “no naix de la improvisació, sinó de mesos de treball, d’escolta activa i d’una decisió política clara: protegir el taxi i ordenar el sistema de transport, assegurant la seua viabilitat com a servici públic essencial”.

Així ho ha assegurat durant la seua intervenció en l’assemblea de la Confederació de Taxistes Autònoms de la Comunitat Valenciana celebrada este dimarts a Alacant, on ha defés que el taxi “no pot regular-se com si fora un negoci qualsevol, perquè és mobilitat quan no hi ha alternatives, cohesió social en barris i municipis i garantia de servici les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any”.

Martínez Mus ha explicat que este decret “ve a acabar amb una ambigüitat que ha generat inseguretat durant massa temps”, i s’emmarca “en un full de ruta de suport al sector que ja s’ha materialitzat en mesures concretes”.

En este sentit, ha recordat que el Consell va aprovar abans de finalitzar 2025 l’actualització de les tarifes “per a garantir la viabilitat econòmica d’un servici públic essencial”. En l’àmbit urbà, especialment en l’àrea d’Alacant, s’han aprovat increments mitjans superiors al 9%, amb pujades en la baixada de bandera, el preu per quilòmetre, l’hora de servici i els mínims diürns i nocturns. “És la primera vegada des de 2014 que les tarifes del taxi creixen per damunt de l’IPC. I això no ocorre per casualitat, sinó perquè hi ha hagut diàleg, negociació i voluntat política” ha assenyalat Mus.

Inspeccions i convivència VTC

El vicepresident tercer també ha destacat que la Generalitat “ha reforçat durant esta legislatura les inspeccions a les VTC”, en col·laboració amb altres cossos i amb la Policia.

De manera paral·lela, s’ha impulsat una nova orde del taxi que recupera suplements per a jornades d’alta demanda després que els tribunals anul·laren l’orde de l’anterior executiu, “amb l’objectiu de fer possible la convivència de VTC i taxi i aconseguir el millor transport possible per a la Comunitat Valenciana”.

Durant la seua intervenció, Martínez Mus ha insistit en la importància del diàleg permanent amb el sector, ja que “les normes s’aproven, però el servici es millora escoltant el sector dia a dia”.

El conseller ha tancat la seua intervenció agraint la labor dels taxistes en els moments més difícils i recordant que després de les riuades d’octubre de 2024 “van ser molt més que transport”, traslladant a persones majors i amb mobilitat reduïda, actuant com a reforç logístic quan altres servicis no podien accedir i garantint la mobilitat bàsica, en molts municipis, quan tota la resta estava paralitzat.

Font: ValènciaExtra