Els carrils bus VAO de la C-58 no estaran oberts tot el dia
· A partir de dilluns, al matí funcionaran en sentit Barcelona per facilitar l’entrada i, a la tarda, en sentit Vallès, per a la sortida
· Caps de setmana, migdies i nits no funcionaran, excepte quan es requereixi per raó del trànsit
Els dos carrils reservats per als busos i els vehicles d’alta ocupació (VAO) per entrar a Barcelona des de la C-58 es posaran finalment en servei dilluns vinent, però no de manera continuada. De primera hora del matí fins al migdia, els dos carrils funcionaran en sentit Barcelona per facilitar l’entrada als autobusos i taxis amb autorització de transport de viatgers, als turismes amb tres o més ocupants, a les motos, als vehicles per a persones amb mobilitat reduïda i als vehicles de baixa emissió que ho acreditin. A la tarda, els dos carrils funcionaran com a sortida reservada cap al Vallès per als mateixos vehicles.
Però la via segregada estarà tancada al trànsit de la una del migdia fins a les quatre de la tarda, durant la nit i la matinada i els caps de setmana. Segons Ricard Font, director general de Transports i Mobilitat, la infraestructura només estarà operativa durant les hores de congestió viària de la via i no quan el trànsit sigui fluid. S’han descartat altres opcions com ara el peatge de caps de setmana i permetre el pas de vehicles amb només dos ocupants.
Font defensa que s’ha optat per limitar el pas als turismes amb tres o més ocupants per incentivar entre la resta l’ús del transport compartit. Si s’hi permetés el pas de vehicles amb només dos viatgers, creu que el carril estaria tan ple com els ordinaris de la C-58 i es desincentivaria l’objectiu principal.
Ara bé, el Servei Català de Trànsit (SCT) en podrà modificar el funcionament en qualsevol moment que una situació excepcional ho requereixi. És a dir, que es podran tancar en el moment que s’hi produeixi un accident i es podran fer funcionar com a carrils normals i oberts a tothom en cas de bloqueig a la C-58 o si es necessiten en una operació sortida o entrada.
En el funcionament ordinari, un dels carrils estarà reservat per als busos i taxis i l’altre, per als vehicles VAO. Els controls policials per sancionar el pas dels vehicles no autoritzats seran els ordinaris de la resta de vies, segons el director del SCT, Joan Aregio, que descarta enregistrar de manera continuada el trànsit a la via. S’hi realitzaran ara controls fixos, ara mòbils com a les altres vies, tot i que aquesta via tindrà una àrea fixa per facilitar que els Mossos d’Esquadra puguin aturar vehicles.
El pas de vehicles no autoritzats es considera una infracció greu sancionable amb 200 euros de multa. Es preveu que l’utilitzin cada dia uns 300 autobusos. Avui hi ha 1.300 vehicles ecològics acreditats i uns 7.500 circulen amb tres o més ocupants d’un total de 150.000 que ho fan diàriament per la C-58.