El control d'idioma per a taxistes arrenca el 2011
BARCELONA. EL PERIODICO. CARLOS MÁRQUEZ DANIEL Els taxistes poden finalment aplaudir una promesa complerta. L’Institut Metropolità del Taxi (IMT) ja ha enviat a les autoescoles que formen els conductors una circular en què anuncia que en la primera convocatòria d’examen per accedir a la professió el 2010, a finals de gener o a principis de febrer, ja s’exigirà que l’alumne acrediti el seu domini del català o el castellà.
Aquest control de qualitat lingüística previ només es reclamarà als aspirants i repetidors que provinguin, segons diu el mateix comunicat de l’IMT, «de països que no tinguin com a llengua oficial el català o el castellà», tal com ja va avançar aquest diari el mes d’abril passat. La mesura es posarà en marxa amb sis mesos de retard -la idea era començar al setembre-, però els professionals del sector, acostumats a l’estancament per culpa de la divisió interna, veuen amb bons ulls que l’administració ja s’hagi compromès amb una data.
En una professió refugi en temps de crisi com és aquesta, s’haurà de veure si l’última convocatòria d’aquest any, el 16 i 17 de desembre, no s’omple d’estrangers amb la intenció de salvar-se del tràmit idiomàtic.
DEMANDA RÈCORD
Per ara, des de començament d’any, el taxi està batent tots els rècords de demanda de credencials i la previsió és tancar el 2010 amb un 50% més d’inscrits que el 2009, la meitat dels quals ja són forans. L’any passat van pujar a examen 2.203 persones. Fins al maig, en tres de les nou convocatòries programades, ja eren 1.025 els postulants. Si es manté aquesta mitjana, al desembre s’hauran presentat més de 3.000 sol·licituds. Amb 10.480 llicències en actiu i 12.798 professionals al volant, entre autònoms i assalariats, sembla evident que no hi ha carrer per a tant de taxista.
La notificació que l’IMT ha fet arribar a les autoescoles inclou un tríptic editat per la coordinadora de la llengua de Barcelona en què es detallen els centres de formació acreditats, tots gratuïts, per obtenir el diploma d’idioma que doni accés a l’examen de taxista. Aquestes 40 escoles, 19 de les quals estan situades a Ciutat Vella, seran les encarregades d’habilitar o descartar els aspirants a la professió. S’ha rebutjat, tal com es va plantejar en un primer moment, crear un curs propi de castellà i català i un examen intern que s’adeqüés a les necessitats lingüístiques pròpies del món del taxi.
El sector va acordar fa tan sols dues setmanes un augment del 3,2% en les tarifes, que començarà a aplicar-se el 17 de desembre i respon a la congelació dels preus de l’any passat i a la necessitat de revitalitzar el col·lectiu, que ara ha de treballar més hores per cobrar menys. Aquest mes, l’IMT ha de resoldre sobre la possibilitat de regular els temps de treball dels conductors a través dels taxímetres, una mesura reclamada pel Sindicat del Taxi i la Unió de Taxistes Metropolitans de Barcelona, però rebutjada per la Federació Catalana del Taxi i l’Associació Empresarial del Taxi. Un informe jurídic que s’ha de presentar aquest mes definirà els límits legals de la proposta, que té com a objectiu últim que hi hagi menys taxistes treballant al mateix temps.
Comments are closed.