De les liberalitzacions:
Valoració de la proposta de liberalització primavera-estiu 2025
L’Institut Metropolità del Taxi (IMET) ha presentat una proposta de liberalització per als mesos de primavera i estiu de 2025 que preveu una llibertat total de treball per a totes les llicències durant una gran quantitat de dies, començant el Divendres Sant (18 d’abril) i arribant fins al diumenge 13 de juliol.
Tot i que entenem la necessitat d’augmentar la disponibilitat del servei durant esdeveniments concrets o períodes d’alta demanda, la proposta actual presenta diversos punts crítics:
- Incompliment del calendari de festius intersetmanals
El Divendres Sant i el Dilluns de Pasqua han estat tradicionalment considerats festius intersetmanals amb alternança entre llicències parells i senars. Així constava al calendari oficial publicat per l’IMET a principis d’any, i molts professionals han organitzat les seves vacances de Setmana Santa tenint en compte aquest horari.
Proposta: si es considera necessària una liberalització en aquests dos dies, hauria de ser només a partir de les 18:00 hores, per tal de garantir un mínim de descans i respecte als plans personals dels taxistes. ACCEPTADA!!!!!!!
- Exageració del període liberalitzat
La liberalització proposada s’estén de manera gairebé ininterrompuda durant tres mesos, fet que pot provocar:
- Saturació del carrer amb excés de vehicles disponibles.
- Desigualtat en el repartiment de serveis, especialment si la demanda no creix al mateix ritme.
- Un efecte negatiu sobre la rendibilitat diària de cada conductor.
Proposta: les liberalitzacions haurien de ser més properes en el temps a l’esdeveniment en qüestió, segons les previsions reals de demanda, i no calendaritzades tan anticipadament ni de manera tan extensa.
- Necessitat de liberalitzacions esglaonades
Permetre que tots els taxis treballin alhora pot semblar una mesura equitativa, però en realitat pot agreujar la competència interna i empitjorar les condicions laborals.
Proposta: establir liberalitzacions per calques, alternant grups de taxis, com s’ha fet en altres ocasions. Això permet equilibrar l’oferta amb la demanda, evitar saturació i millorar l’eficiència del servei.
Reflexió final
Una bona gestió del servei de taxi ha de combinar planificació estratègica, respecte als acords previs i capacitat d’adaptació. Les mesures de liberalització poden ser útils, però sempre s’han de consensuar i aplicar amb sentit comú, transparència i equilibri.
Barcelona 14.04.2025