CiU vol que tots els taxistes portin un mateix vehicle elèctric
* Proposa que el cotxe es fabriqui a Catalunya i que estigui a punt en uns 8 anys
* L’Administració pensa en un model exclusiu que pugui incloure publicitat
Los taxis de Nueva York y Londres
BARCELONA. EL PERIODICO. CARLOS MARQUEZ DANIEL.- En la majoria de pel·lícules del gènere futurista apareix un taxi enmig de la trama. Els veiem en Desafiament total, Retorn al futur, Blade runner o El cinquè element. En alguna, el conductor és un robot, Déu no ho vulgui per al sector, però la majoria mantenen el taxista simpàtic que fins i tot acaba donant un cop de mà al protagonista. Barcelona està disposada a acostar-se una mica a aquest modern futur amb la invenció d’un model únic de taxi, un cotxe revolucionari que sortiria de la indústria automobilística catalana i que seria un referent mundial per la seva aposta per la mobilitat elèctrica. La idea de CiU és a llarg termini, uns vuit anys, moment a partir del qual el paisatge urbà començaria a canviar completament amb prop de 10.500 vehicles exclusius.
Eduard Freixedes, regidor de Mobilitat, insisteix que el projecte encara és un feble embrió, encara que no ho serà tant si, com admet, ja s’han posat en contacte amb empreses com Nissan -firma que construirà el futur taxi elèctric de Nova York- per calibrar les possibilitats de la idea. Els taxistes no s’han de preocupar més del compte. Ningú els obligarà a canviar de cotxe de cop i volta. El que té previst l’ajuntament, una vegada superat el concurs i adjudicat i aprovat el taxi made in BCN, és donar-los un ampli termini, de manera que quan el seu vehicle mori, es passin al nou model.
DE L’URBANISME AL TRANSPORT
Això del model Barcelona s’havia associat sempre a una manera de concebre l’urbanisme. Que si la recuperació de places, l’acostament dels barris, l’arquitectura amable, l’obertura al litoral… Portar-ho al terreny de la mobilitat denota l’aspiració de convertir la ciutat en referent a tots els nivells, i si bé la idea de tenir un taxi únic no és cap novetat -Nova York o Londres ja ho van fer molt abans-, sí que ho és l’aposta pel vehicle elèctric. A Espanya només existeix un taxi que funcioni amb bateries. És a Valladolid, es va presentar fa uns mesos i no sembla que sigui el principi d’un canvi massiu del gremi.
Encara que el pla sembli una imposició, en el fons, tal com ho veu Freixedes, pot acabar reportant «grans beneficis», ja que el fet de ser un vehicle exclusiu, al marge del mercat de venda particular, farà que sigui inconfusible. Això propiciarà que la pintura negra i groga es pugui amagar i permetrà que els cotxes «portin publicitat a les portes», tal com ja fan els conductors de la capital britànica.
L’aposta per l’energia sostenible evitarà que possibles imposicions de la Unió Europea en matèria d’emissions afectin el taxi. I malgrat que queda molt recorregut tecnològic en matèria d’autonomia de les bateries, cal suposar que al llarg dels pròxims anys es faran passos importants en aquest sentit. «Encara que ens agrada la idea, que quedi clar que parlem de llarg termini. Sabem que el més important és salvar la crisi. Ho farem amb calma», va aclarir Freixedes.