El taxi no es treu de sobre la incertesa
* S’obre un període d’al·legacions a la mesura dels torns aprovada en la consulta del sector
* Alguns grups sindicals temen una allau d’esmenes que acabi paralitzant qualsevol intent de regulació
BARCELONA. EL PUNT. ANNA BALLBONA.- Semblava que la consulta del taxi havia de posar fi a totes les suspicàcies i divergències del sector, però, lluny d’això, encara avança carregat d’incertesa. Després de la consulta del 22 de febrer passat, en què l’opció de treballar per torns (de matí o de tarda) va ser la més votada, ara s’obre un nou període: a principis de mes l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va aprovar la normativa per aplicar aquesta fórmula de regulació horària i els taxistes tenen 30 dies per presentar-hi al·legacions.
La normativa especifica que els torns s’aplicaran els feiners, seran de 6 del matí a 3 del migdia i d’1 del migdia a 10 del vespre i s’aniran alternant segons el número de llicència i els mesos parells o senars. Si la mesura “no compleix els objectius pels quals ha estat aprovada” –afavorir la rendibilitat dels taxistes– l’Imet la pot tombar. Això ha aixecat ja suspicàcies, sobre si la mesura anticrisi que va ser la més votada (amb 2.541 vots dels 7.265 taxistes que hi van participar, un 69,26% dels que podien fer-ho) s’acabarà aplicant i si s’aplicarà en els termes actuals.
Algunes organitzacions de taxistes, com ara el Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC) i la Unió de Taxistes Autònoms Metropolitans (UTAM) temen que es produeixi una allau d’al·legacions que acabin portant l’Imet a paralitzar la mesura. Hi ha d’altres dubtes: la regulació per torns, que intervé de dret en l’organització diària del taxista, no té cap precedent a l’Estat espanyol. En canvi, sí que hi ha casos (Madrid, València, Bilbao…) de la regulació per taxímetre, que fixa un topall d’hores treballades. Cal tenir en compte que la suma de les altres tres opcions que es portaven a la consulta (3.996) és clarament superior als vots obtinguts per la més votada.
L’escenari no deixa de ser curiós i de rerefons, s’hi albira un enfrontament entre dos sectors dins del sector: el dels autònoms i el dels empresaris. Corre la brama que els empresaris del taxi van votar que sí a la regulació horària per torns confiant que tindrien una mesura a mida de cada perfil. Això, per ara, no ho recull l’actual normativa i d’aquí l’allau d’al·legacions que s’hi intueixen.
Per ara la Coordinadora Metropolitana del Taxi, que representa part dels empresaris, sols ha explicat a aquest diari que està estudiant quines al·legacions fer-hi perquè “hi ha moltes coses a l’aire i molta rigidesa”. Sense entrar en el fons de la normativa, aquesta coordinadora es pregunta per “com quedarà el servei” en municipis perifèrics de l’àrea metropolitana, com alguns del Vallès Occidental, o en el cas dels taxistes del port.
L’STAC i la UTAM, més favorables a la regulació horària via taxímetre, no pensen presentar al·legacions i acaten –i preferirien que s’acatés– el resultat de la consulta. “Estarem molt pendents que no es modifiqui el sentit del que s’ha aprovat”, va explicar Raúl Aldehuela, de la UTAM. Tot i això, no les tenen totes i temen que la mesura que s’apliqui al maig sigui molt diferent del que s’ha votat. O bé que no s’arribi a aplicar. I amb tot, al maig, eleccions sindicals. Al sector l’espera una primavera calenta.