27.200 creueristes en un sol dia
BARCELONA. EL PUNT. VIRTUDES PERES.- El lideratge sembla indiscutible. Barcelona s’ha consolidat en els últims anys com la capital dels creuers de la Mediterrània. Tant és així que l’any 2010 van passar per la ciutat 2,3 milions de creueristes, un 9% més que l’any anterior, i la previsió de l’Autoritat Portuària és incrementar aquest percentatge en un 7% aquest any amb un total de 900 escales.
El 9 de maig, amb l’atracament de nou grans vaixells amb més de 19.000 passatgers, va donar el tret de sortida del període amb més trànsit portuari. Ahir, però, el port de Barcelona, el quart de tot el món en recepció de creuers, va batre un nou rècord. Hi van atracar set vaixells, alguns considerats dels més grans de la Mediterrània amb un total de 27.200 creueristes.
En tot aquest any 2011, només hi haurà un únic dia en què està previst que se superi aquest rècord de passatgers. Serà el 20 d’agost quan coincidiran al port barceloní nou vaixells amb més de 31.000 turistes. Avui hi atracaran tres vaixells, entre els quals hi ha el Liberty of de Seas, el segon vaixell de creuer més gran del món, amb 15 cobertes, 160.000 tones de pes i capacitat per transportar 3.634 passatgers.
Dels set vaixells de creuer que van arribar ahir al port de Barcelona, tres –Costa Serena, Carnival Magic i MSC Splendida– feien un turnaround parcial, és a dir, que van acabar el viatge i van iniciar un nou itinerari. Els altres quatre vaixells –Noordam, Aidavita, Thomson Dream i Independence of the Seas– van fer una escala d’hores per continuar a la tarda el seu periple per la Mediterrània.
Generalment els turistes que viatgen en aquest tipus de creuers ja han contractat prèviament una excursió per poder fer una visita panoràmica a la ciutat de Barcelona. Disposen de poc temps i la majoria tenen només entre tres o quatre hores per conèixer els principals punts turístics de la capital catalana.
Les opcions són diverses, des de viatjar en un autobús amb guia fins agafar un bus turístic o, fins i tot, fer el tour en bicicleta o anar a fer un tomb per la Rambla i el barri Gòtic caminant.
En dies com ahir es fàcil comprovar la passió que desperta el bus turístic entre els creueristes. “La gran majoria agafen aquesta opció i quan hi ha molts creuers com avui el servei se satura”, explica Peter Giulano, informador turístic. També és veritat, afegeix Giulano, que en alguns casos –“especialment amb grups d’anglesos amb un nivell econòmic bastant baix”–, amb un passeig per la Rambla i la plaça Catalunya “ja en tenen prou”. En aquests casos, subratlla l’informador, se’ls avisa del “risc de robatoris”, especialment a la Rambla, el Gòtic i el Raval, “que han crescut molt amb el tema de la crisi”.
En bus amb guia
L’opció de l’autocar amb guia és una de les més còmodes. És la que van escollir un bon grapat dels creueristes que van arribar amb l’Aidavita. Aquest vaixell, que portava passatgers alemanys, va arribar al port de Barcelona a les onze del matí i havia de partir a les set de la tarda. El Rudolf i la seva dona Monika, procedents de Munic, van ser una de les parelles que van optar per fer el tour de tres hores en bus. L’autobús garantia una visita panoràmica de la ciutat i escales com a mínim a la Sagrada Família i el parc Güell. El Rudolf i la Mònica no coneixien pràcticament res de Barcelona però a tots dos els feia il·lusió visitar el barri Gòtic. “Esperem fer-nos-en una idea en tres hores”, comentaven. A la tarda el vaixell partia en direcció a Palma.
El Miquel, la Lucelia, la Roziane, el Marcus, l’Alessandra i el Gildo van optar pel bus turístic. Venien de Porto Alegre, al sud del Brasil, i ja havien visitat bona part de la costa italiana i francesa en un gran creuer de 18 dies de durada. Eren les dotze del migdia i no tenien gaire temps. Havien de tornar a dos quarts de cinc de la tarda perquè el seu vaixell, l’MSC Spendida, salpava a les sis. “Ens han dit que no ens podem deixar perdre la catedral”, comentaven mentre feien cua –bastant llarga, per cert– per poder agafar el bus turístic.
Més sa, en bicicleta
No tots els creueristes trien l’opció més còmoda. N’hi ha molts que prefereixen aprofitar el poc temps que tenen fent un passeig a peu pel centre –ahir a les onze del matí es podien veure grans grups de turistes caminant Rambla amunt procedents del port– i hi ha fins i tot qui opta per fer una visita panoràmica en bicicleta. Ahir, un grup dels creueristes de l’Aidavita van triar aquesta opció. Eren una dotzena de diferents ciutats alemanyes i de diferents edats. I tenien sis hores per endavant. “La nostra intenció és passejar per la Rambla i la plaça Catalunya, però també visitar el parc de la Ciutadella i arribar fins a la Sagrada Família”, resumia un d’ells.
Fins al Maremàgnum
La família Stubing, de Berlín, hauran d’esperar encara uns quants anys per poder visitar Barcelona en bicicleta. Amb dos nens de quatre anys i deu mesos, ahir van ser els últims a abandonar l’Aidavita. Eren dos quarts de dues del migdia quan sortien del vaixell i el pla no era gaire ambiciós. “Amb nens petits ja se sap. Anirem caminant al Maremàgnum i amb una mica de sort arribarem fins a la Rambla”, comentava la mare divertida. Això sí, estaven encantats amb el vaixell: “És molt maco i els nens s’ho passen bomba perquè hi ha moltes activitats pensades exclusivament per a ells.”
Els que no semblen tan contents amb l’afluència de creuers són els taxistes. En un dia com ahir, amb un rècord de visitants, hi havia una cua amb una desena llarga de taxis esperant. “El 90% dels creueristes vénen ja amb les excursions tancades i ens deixen molt poc marge”, comentava el Manel Giménez, que treballa en el sector del taxi des de l’any 1986. Ell i el seu company, el Francisco Franco –les bromes pel seu nom són contínues– estan bastant desencantats. “No ens ho posen gens fàcil. A vegades esperem una hora i mitja per fer cinc euros i després diuen que els taxistes ens fem d’or”, subratllen.
Tot i el pessimisme d’aquests taxistes, que pensen que “els més joves no tenen futur”, l’impacte econòmic dels creuers està més que quantificat. L’any passat es va parlar de 200 milions d’euros, una xifra que es vol incrementar aquest any.
Al port de Barcelona operen anualment més de 50 companyies de creuers que disposen d’una elevada especialització pel que fa als diferents sectors de mercat, nacionalitats i destinacions turístiques. L’origen dels creueristes també és molt diversa. Un 18% vénen del Regne Unit; un 17%, dels Estats Units, i un 17%, de diferents ciutats espanyoles. De la resta, el 14% són italians; el 9%, alemanys, i el 4%, francesos.