“Les VTC estan donant un pols al nostre estat de dret, són els pirates del segle XXI”, Christian Navarro
Christian Navarro (Barcelona, 1982)
Taxista desde 2006
Afiliat a l’STAC des de 2017
Membre de la Unió de Barcelona de l’STAC
Candidat a la Taula Tècnica del Taxi
B-402 de TaxiEcològic
- Christian ¿Què t’ha empès a sumar-te a la Unió de Barcelona novament?
El nou president, l’Antoni Servós, em va convèncer perquè em sumés a l’actual equip i no em vaig
poder negar. És un orgull que es compti amb mi per a aquesta nova etapa de la nostra organització.
M’ha sorprès molt l’equip que he trobat, són persones súper compromeses, amb moltes ganes i
idees per a millorar el sector. M’incorporo amb la idea de sumar i aportar la meva experiència.
- Quin és el teu diagnòstic sobre la situació actual de les VTC en l’AMB?
La competència deslleial que exerceixen les VTC és cada vegada més insuportable i està
comprometent la viabilitat de la nostra activitat. Són els pirates del segle XXI, operen saltant-se gran
part de la normativa vigent. L’administració ha de dir PROU, aquestes plataformes estan donant un
pols al nostre estat de dret, que pel bé comú no poden guanyar.
- Quines accions creus que s’han de prendre des de la Taula Tècnica per a garantir que es
compleixi la normativa vigent?
L’IMET té competències exclusives sobre les autoritzacions VTC de caràcter urbà a l’AMB, incloent-hi
el seu control, inspecció i establiment de normes i sancions. Hem d’exigir a l’IMET que la pressió
sobre les VTC sigui constant i més contundent, ja que ha quedat més que acreditat que el seu modus
operandi és l’incompliment sistemàtic de la normativa. S’ha de reforçar també l’equip d’inspecció,
tramitació i jurídic de l’IMET/AMB.
S’ha de reforçar l’equip d’inspecció, tramitació i jurídic de l’IMET
- Consideres que hi ha una competència deslleial per part de les VTC? Quines solucions
proposaries?
Per descomptat! La immensa majoria de VTC operen sense autorització urbana, l’única que els
autoritza a realitzar serveis amb origen i destinació dins de l’àmbit metropolità. Utilitzen estratègies
de preus predatòries o tarifes dinàmiques amb l’objectiu de desplaçar a la competència, per no
parlar de les condicions laborals precàries dels seus conductors. Proposem que es reforci la regulació
local, que s’implementin més mesures de control i vigilància i es promogui la transparència en la
fixació de les seves tarifes.
- Què opines de les sentències i canvis legislatius recents que afecten les VTC? Creus que
l’IMET està actuant adequadament?
La decisió del TJCM a favor de Cabify, que obliga la Comunitat a concedir unes 8.500
autoritzacions VTC ens té molt preocupats. S’estima que moltes autoritzacions VTC podrien
concedir-se en tot el país, una bona part d’elles en l’AMB. Aquesta decisió ve provocada per la
sentència del TJUE de 2023 que obligava a eliminar la ràtio 1/30 per injustificat. Però la mateixa
sentència parla de preservar el taxi com a servei econòmic d’interès general i permet regular
les VTC per motius de congestió del trànsit i mediambientals. En aquesta línia haurien de legislar
urgentment les administracions.