Croada contra el monopoli del taxi
- Competència avisa l’Estat que anirà als tribunals si no facilita l’entrada de vehicles amb conductor
Barcelona. ARA.- “Fa 18 anys que sóc taxista i ara que ja m’acosto a l’edat de jubilació començo a patir pel preu de la meva llicència”, diu Carles Casanovas, un taxista de Barcelona de 53 anys que està molt pendent del que està passant “amb les llicències de vehicles amb conductor”, les anomenades VTC. Fins ara, plataformes com Uber o Cabify havien fet tremolar un sector protegit per una regulació estricta i antiga que va trobar l’empara de l’administració a l’hora de mantenir els seus privilegis. Vista la impossibilitat de trencar aquesta barrera, aquestes aplicacions mòbils han dirigit la seva pressió cap a l’única alternativa legal a la qual poden aferrar-se, les VTC, que qualsevol conductor pot adquirir sense haver de passar un examen. Aquí és on han trobat el suport de l’autoritat de la Competència.
Una setmana després que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) donés un mes al ministeri de Foment per anul·lar els articles de l’última normativa de regulació del transport que blinden qualsevol possibilitat de liberalització de les VTC, els taxistes de París han protestat des de dilluns a les principals vies de la ciutat precisament perquè consideren que la liberalització d’aquest mercat a França és competència deslleial i ha provocat la devaluació de les seves llicències.
Una llicència que és la pensió
Luis Berbel, el president del Sindicat de Taxistes de Catalunya, explica que l’administració pública -que és la titular d’aquest servei- no dóna noves llicències de taxi des de finals de la dècada dels setanta. Segons el portaveu d’aquesta associació, a Catalunya hi ha unes 12.000 llicències de taxi atorgades, més de 10.000 de les quals a Barcelona. Les llicències les concedeix l’administració i després és cada Ajuntament o àrea metropolitana qui en fixa les tarifes.
“Per aconseguir la llicència vaig haver de passar un examen, tenir el meu propi cotxe i pagar 36.000 euros [aleshores sis milions de pessetes]”, explica Casanovas. Però si l’administració no en concedeix de noves, ¿com s’ho fan, els nous taxistes? En molts casos les compren directament a taxistes que les venen quan es jubilen; en d’altres, operen a càrrec dels anomenats “empresaris del taxi”. “A Barcelona hi ha 500 permisos en mans de pocs taxistes que les administren i les lloguen a altres conductors”, diu Berbel.
El preu, doncs, el regula el mateix sector segons la demanda i el que calculen que costarà amortitzar-la. Diferents taxistes i representants del sector expliquen que el preu actual és d’entre 135.000 i 140.000 euros. “És just, perquè com a autònom és la meva pensió”, diu un taxista de Barcelona que fa més de 40 anys que treballa al sector. Però aquest preu va arribar a caure fins als 90.000 euros quan va esclatar la crisi econòmica i els bancs no donaven crèdits per poder-les comprar. Ara pateixen perquè l’entrada de nous competidors les faci baixar altre cop.
Blindats a la competència
A més de la barrera d’entrada que suposen aquests preus, els taxistes només tenen un possible competidor: els vehicles amb conductor. Miguel Ángel Cazcarra és empresari del taxi però també és representant dels conductors de vehicles VTC a Catalunya. Tal com explica, la principal diferència és que no tenen tarifes fixes. Al novembre el govern espanyol va aprovar per reial decret -just abans de les eleccions i sota l’amenaça d’una vaga de taxistes- l’última modificació de la llei d’ordenació de transports terrestres, que manté la limitació d’una llicència VTC per cada trenta de taxi, la prohibició de circular sense tenir un servei contractat prèviament i un límit de serveis que poden realitzar fora de cada comunitat autònoma, que és l’administració encarregada d’atorgar els permisos. Aquestes tres limitacions són precisament les que la CNMC exigeix que s’anul·lin. Si Foment no ho fa en un mes, recorrerà la normativa als tribunals perquè “limita l’entrada al mercat del transport urbà de viatgers i impedeix que els taxis i els VTC competeixin entre ells i que els consumidors puguin beneficiar-se d’una competència més gran en preus, qualitat i innovació”.
Per això, Cazcarra coincideix amb Berbel i afirma que Competència vol “destrossar el sector del taxi”. Les llicències VTC són les que fan servir plataformes com Cabify o Uber (en la seva versió de conductors professionals que llançarà aviat a Espanya) per poder oferir el seu servei de transport geolocalitzat. Totes dues plataformes han celebrat el requeriment de la CNMC. Carles Casanovas, també impulsor d’una plataforma de taxistes de vehicle elèctric, reconeix que el sector del taxi està antiquat i blindat contra les innovacions, però també reconeix que si es liberalitza el preu de les VTC, la llicència que vol vendre d’aquí pocs anys pot valer molt menys del preu que en va pagar.