27è Fòrum Barcelona de Seguretat Viària
La irrupció dels vehicles de mobilitat personal i el seu encaix en l’espai urbà ha estat un dels temes que ha estat un dels temes que s’han debatut al marc del 27è fòrum de seguretat viària de Barcelona. També s’ha parlat de la necessitat d’una assegurança de responsabilitat civil per part dels usuaris del patinet.
STAC.- Aquest matí els companys Javier Ordiales i Antoni Servos, han seguit via reproducció en línia el 27è fòrum de seguretat viària de Barcelona on s’han abordat quins reptes i oportunitats comporta la irrupció dels vehicles de mobilitat personal i el seu encaix en l’espai urbà.
En el present fòrum s’ha parlat bàsicament del patinet, com a exemple d’aquests tipus de vehicles. Com a dades rellevants cal dir que s’hi ha produït un creixement exponencial en l’ús d’aquest tipus de vehicle, passant dels 7000 desplaçaments diaris en l’any 2017, als 40000 aquest any 2019. Pràcticament, tots els ponents han coincidit en la necessitat de posar ordre en l’ús d’aquests tipus de vehicles.
Recordar que a Barcelona la velocitat màxima permesa és de 25 km/hora i l’edat mínima per poder utilitzar-lo és de setze anys.
Un altre dels aspectes en el que la immensa majoria de ponents han estat d’acord és en el de la necessitat d’una assegurança de responsabilitat civil per part dels usuaris del patinet.
L’edat mitjana dels usuaris està entre 26 i 30 anys i el 56% fa un any o menys usant-lo.
Respecte a com es movien abans els usuaris de patinet un 40% bé del transport públic, un 24% abans es movien bàsicament a peu i un 19% venen de la bicicleta.
Un 24% dels usuaris convenen el patinet amb el transport públic, això dona idea de la utilització del patinet per aquest concepte que anomenem l’última milla.
Les infraccions més recurrents tenen a veure amb l’ús d’auriculars (45%) i l’ús del telèfon mòbil (24%).
Durant l’exercici 2021 a Barcelona aquest tipus de vehicles han estat vinculats a 540 accidents registrats, dels 11 morts que hi ha hagut a la ciutat 2 eren usuaris de patinet.
Recordem que la primera mort vinculada a l’ús del patinet va tenir lloc a l’àrea metropolitana el novembre del 2018.
Existeix una política clara per part de l’administració d’una aposta per als carrers amb velocitat màxima 30 km/h a tots aquells on no existeixin carrils segregats per ús de vehicles de mobilitat personal, així com una recuperació total de les voreres per als vianants.
Segons la tercera tinenta d’alcaldia de l’Ajuntament de Barcelona Laia Bonet 1 de cada 2 barcelonins té cotxe, aquesta és una realitat que té una tendència que clarament va en sentit contrari, aquest és un factor molt important a l’hora de reivindicar una formació en matèria de seguretat viaria a l’hora d’utilitzar els vehicles de mobilitat personal, ja que en deu anys hi haurà molta gent que no aniran a l’autoescola, i sens dubte és imprescindible que tothom que circuli pels carrers de la nostra ciutat conegui les normes de circulació i els senyals de trànsit.
Ras i curt, Formació, assegurança obligatòria, i respecte de les normes de circulació, per desgràcia tal com ha dit la ponent Yolanda Domenec Directora de l’associació de prevenció d’accidents de trànsit la indústria va per davant de les administracions i la manca actual d’una normativa clara fa que els usuaris tinguin uns drets adquirits als quals ara serà més difícil d’aconseguir que hi renunciïn. I mentrestant nosaltres com a usuaris de l’espai públic o patim cada dia mes, esperem que més enllà de fòrums i debats, l’administració es posi les piles en aquest assumpte tan crucial pel nostre sector.