La justícia dels Països Baixos dictamina que els xofers d’Uber no són autònoms
En un cas iniciat pel sindicat FNV, el més gran del país, els jutges neerlandesos han decidit que “la relació jurídica entre Uber i aquests conductors compleix totes les característiques d’un contracte de treball“, és a dir ús, salari i autoritat, i per tant aquests “han d’estar coberts pel Conveni Col·lectiu de Treball per al Transport amb Taxi” que regeix en territori neerlandès.
Segons la sentència, l’aplicació Uber té un “efecte disciplinari i instructiu, així com un incentiu financer” i els conductors que utilitzen l’aplicació “queden subjectes al funcionament de l’algoritme dissenyat per Uber i a ser unilateralment modificat per aquest”, per la qual cosa els taxistes depenen de “l’autoritat d’un ocupador modern” que Uber exerceix sobre ells a través de l’aplicació.
El procés va començar quan el FNV va acudir, a finals de l’any passat, als tribunals al·legant que hi havia “un contracte de treball” entre Uber i aquests conductors, i que l’empresa “organitza al detall els serveis de transport” encara que digui que “només ofereix una plataforma on els conductors autònoms i els seus clients es posen en contacte”.
Aplicar el conveni col·lectiu
La decisió dictada avui també significa que Uber està obligada a aplicar el conveni col·lectiu als “contractes de treball” d’aquests conductors durant els períodes en què el conveni s’hagi aplicat als Països Baixos com “universalment vinculant”, la qual cosa, en certs casos, significa que els taxistes “poden reclamar un salari endarrerit”.
El sindicat ha qualificat en un comunicat el veredicte d'”una gran victòria per als drets dels conductors” que treballen per a Uber. “Aquesta sentència mostra el que hem estat dient durant anys: Uber és un patró i els conductors són ocupats. També és un senyal per a la Haia (el Govern central) de què aquest tipus d’entitats són il·legals i que, per tant, han d’exigir el compliment de la llei”, ha assegurat Zakaria Boufangacha, vicepresident de FNV.
A més, explica que els “treballadors autònoms reals poden determinar la seva pròpia tarifa i determinar com realitzen la seva feina”, però “aquest no és el cas” dels conductors d’Uber, perquè és l’empresa la que “determina la tarifa per hora, qui pot o no accedir a l’aplicació, qui obté què viatgi i com es porta a cap”.
En una breu reacció a la sentència, un portaveu d’Uber va anunciar que la companyia té previst apel·lar la decisió “per l’interès dels conductors” que utilitzen l’aplicació. “Estem decebuts amb aquesta decisió perquè sabem que la immensa majoria dels conductors als Països Baixos desitgen seguir sent independents. Els conductors no volen renunciar a la seva llibertat de triar quan i on treballar”, va agregar.