Els passatgers es resisteixen al cinturó de seguretat per circular per Barcelona

Dues passatgeres es corden el cinturó als seients del darrera. Foto: JUDIT FERNÁNDEZ.1 La Guàrdia Urbana de Barcelona ha multat en dos dies 47 infractors, 45 dels quals anaven al darrere

Barcelona – mariona forcat
L’ús del cinturó de seguretat entre els passatgers dels seients del darrere continua sent un gest testimonial, sobretot als turismes que circulen per les ciutats. Un mostreig realitzat per la Guàrdia Urbana ho posa en evidència: de 47 denúncies interposada per no dur cordat el cinturó, 45 corresponen a ocupants que anaven als seients posteriors. La realitat ha obligat la Guàrdia Urbana a engegar una campanya de control de l’ús del cinturó adreçada als acompanyants dels turismes i també als usuaris dels taxis, que igualment estan obligats a dur-lo cordat. La sanció s’imposa a l’infractor, i en el cas del passatgers és de 100 euros.

Quan circulem per les rondes i el nucli urbà de Barcelona, els panells informatius de la xarxa viària adverteixen: «Recordeu, cinturons tots cordats.» Però tot i l’avís, segons un mostreig dut a terme per la Guàrdia Urbana de Barcelona durant el 10 i l’11 d’abril, dels 1.405 vehicles aturats es van interposar 47 denúncies per no portar cordat el cinturó de seguretat, i 45 van ser a passatgers. És per això que la Guàrdia Urbana porta a terme del 3 al 16 de maig una campanya de conscienciació i control de l’ús del cinturó, que incideix, especialment, en l’ús d’aquest element de seguretat per part dels passatgers.

Segons dades de la Guàrdia Urbana, en relació amb els accidents de trànsit, només un 1,3% dels conductors de vehicles implicats en accidents de trànsit que van resultar ferits durant l’any 2009 no portaven el cinturó, mentre que el registre s’eleva a un 5% en el cas dels passatgers ferits que no el portaven.

L’intendent de la Guàrdia Urbana Sergi Amposta va assegurar ahir durant un dels controls a la cruïlla entre la Gran Via de les Corts Catalanes i la rambla de Catalunya de Barcelona que el fet que els passatgers no portin el cinturó no suposa un perill només per a ells, sinó també per al conductor. Segons Amposta, quan la topada es produeix a una velocitat superior als 50 quilòmetres per hora, l’impacte del passatger que va al darrere amb el seient del conductor «també li pot provocar lesions greus».

El reglament obliga a portar el cinturó tant a conductors com a passatgers, amb l’excepció d’alguns casos com ara els taxistes, policies, conductors d’ambulància o bombers. El cinturó és obligatori tant per als passatgers que van al davant com al darrere del turisme en cas que el vehicle disposi de cinturons de seguretat instal·lats i homologats. El reglament multa amb 150 euros i la pèrdua de tres punts del carnet els conductors i amb una multa de 100 euros els passatgers. La normativa especifica que el passatger és l’únic responsable de no portar cinturó.

Retenció infantil

Aquesta última campanya de la Guàrdia Urbana també pretén incidir en l’ús de sistemes de fixació infantil. Segons la normativa, queda prohibit circular amb un menor de 12 anys al seient davanter del vehicle sense utilitzar cap dispositiu homologat. A més, els menors de tres anys han d’anar sempre al darrere i amb el sistema de retenció infantil corresponent. Sergi Amposta, però, va remarcar ahir que no acostumen a trobar pares o mares que portin els fills sense els sistemes de seguretat pertinents.

També es controlaran els usuaris del taxi

L’intendent de la Guàrdia Urbana de Barcelona va remarcar ahir que el control policial per l’ús del cinturó afecta tothom, i que per tant també es multarà els passatgers que utilitzin el taxi per desplaçar-se i no portin el cinturó de seguretat, ja que hi estan igualment obligats pel reglament de trànsit. L’any 2008, el Sindicat del Taxi de Catalunya, un dels col·lectius que apleguen més taxistes, va engegar una campanya amb la distribució d’adhesius amb el lema L’ús del cinturó és obligatori entre els seus afiliats, per recordar l’ús del cinturó per part dels passatgers del taxi. Per la seva banda, un portaveu de la Federació Catalana del Taxi va explicar ahir que, després d’una campanya de conscienciació com la que ja va dur a terme ara fa dos anys la Guàrdia Urbana de Barcelona, és «absolutament lògic» que se sancioni els usuaris, ja que en cap cas no poden al·legar desconeixement. En canvi, els taxistes no estan obligats a circular amb el cinturó cordat –la majoria no el duen mai–, perquè, segons diuen, en cas d’haver de sortir precipitadament del vehicle el cinturó representa un entrebanc.
El Punt

Comments are closed.