El sistema de torns del taxi de Barcelona es començarà a aplicar el 2 de gener

Estació de Sants
BARCELONA. EUROPA PRESS.– El nou sistema de torns per als taxis de Barcelona, aprovat al ple de l’Àrea Metropolitana (AMB) del 2 d’octubre, es començarà aplicar finalment a partir del 2 de gener, malgrat que inicialment estava prevista la seva entrada en vigor per a aquest mes.
Segons han informat a Europa Press fonts de l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), el retard del nou sistema, que pretén ajudar a salvar la crisi del sector disminuint l’excés de taxis, entre 1.000 i 2.000 vehicles de servei al dia, segons la franja horària, es deu al procés informatiu obert perquè tots els taxistes en sàpiguen els canvis.
Els autònoms treballaran al matí –04.00 a 14.00 hores– o la tarda –14.00 a 24.00–, alternant-se cada mes segons el nombre de llicència –parell o imparell–; també podran treballar de manera voluntària de nit –de 24.00 a 06.00–, excepte el dia de descans setmanal.
Per a les empreses de taxi, amb més d’una llicència, el període de treball serà de 19 hores, amb torns de 9,5 hores repartides entre les 07.00 i les 17.00, i entre les 19.00 i les 05.00.
Pel que fa a aquest torn, el Sindicat del Taxi de Catalunya (STAC) va informar el 28 d’octubre que retirava la seva firma de l’acord aconseguit amb l’IMT tenint en compte que s’oposava al fet que la mitja hora per torn lliure –la qual cosa els taxistes van batejar com l’hora de l’entrepà– es comptabilitzés dins de les hores de torn.
Finalment l’IMT va accedir a la petició del STAC, a canvi que els treballadors renunciessin a l’opció de treballar entre la mitjanit i les 5.00 hores del dia festiu, inicialment inclòs en el sistema de torns.
Un tercer horari fix de 12 hores, pensat perquè s’acullin els taxistes que busquin millorar la conciliació familiar, serà finalment de 07.00 a 19.00 hores, quan inicialment s’havia fixat entre les 08.00 i les 20.00.

AUTÒNOMS DISCREPANTS

L’acord el van subscriure STAC, Coordinadora Metropolitana del Taxi, UGT i Associació Empresarial del Taxi, i va ser desaprovat per les associacions minoritàries Taxi Companys, Gremi Unió de Taxistes (GUT), Grup d’Autònoms Metropolitans (GAME), Taxistes Autònoms de Barcelona (TAB), secció sindical del taxi de CNT i Nova Generació de Taxi.
Aquestes parts en desacord amb els torns van fer vaga el 31 d’octubre –amb participació del 85% segons els convocants i del 16%, segons la Coordinadora Metropolitana del Taxi de Barcelona– i retreien que no eren les condicions que s’havien pactat en una consulta entre els treballadors el febrer, quan va guanyar per majoria entre tres opcions un sistema únic de torn de matí –de 6.00 a 15.00– i tarda –13.00 a 22.00–.
Segons ha valorat a Europa Press un portaveu de Taxi Companys, Pedro García, el sistema aprovat per consulta era igualitari per a autònoms i empreses, mentre el sistema actual beneficia només els segons i els canvis d’última hora ho “empitjoren”.
El secretari de STAC, Lluís Berbel, considera que existia la “necessitat d’aprovar” uns torns per començar, i que després s’anirien ajustant mitjançant les previstes Comissions Tècniques de Seguiment dels Torns, tot i que admet que l’ideal hagués estat un sistema de dos torns de 8 hores cinc dies a la setmana.

Comments are closed.