El carril bus-taxi-moto afronta l'examen final amb tot en contra
- CiU seu avui amb els implicats per avaluar les opcions d’un pla que els informes veten
- Mútua Motera diu que hi ha estudis de «parts interessades que no són imparcials»
BARCELONA. EL PERIODICO. CARLOS MÁRQUEZ DANIEL.- Recta final del debat sobre la conveniència que les motos utilitzin o no el carril bus-taxi de manera legal. L’ajuntament ha citat aquesta tarda tots els implicats per prendre una decisió que, llevat de sorpreses d’última hora, es carregarà una proposta de modificació de l’ordenança sobre la qual pesen cinc informes desfavorables que al·leguen criteris de seguretat, fluïdesa del transport públic i extrema estretor del vial en qüestió. Serà una reunió no absent de tensió, on el regidor de Mobilitat, Eduard Freixedes, es debatrà entre una promesa electoral de CiU que sobre el paper no semblava admetre peròs i el dictamen tècnic que no obre la porta ni tan sols a realitzar una prova pilot. La cita és a les 18.30 hores a l’ajuntament. En una de les cadires s’asseurà José Tadeo, representant a Catalunya de l’associació Mutua Motera, entitat que en l’anterior mandat ja va tenir els seus punt d’acord i desacord amb l’equip de Jordi Hereu i que ara, amb l’arribada d’un partit que semblava afí a una demanda històrica, començava a veure la llum al final del túnel. Al voltant de la taula, a part de Freixedes, prendran també la paraula representants del RACC, Transports Metropolitans de Barcelona, el Bicicleta Club de Catalunya, Promoció del Transport Públic, el Sindicat del Taxi de Catalunya, la Guàrdia Urbana, l’Associació Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes i l’Associació Espanyola de Missatgeria.
L’«’STATU QUO’» DEL RACC / En el terreny polític, únicament el PP està disposat a donar el seu suport al carril bus-taxi-moto. De fet, en la passada comissió de Mobilitat, celebrada fa dues setmanes, els conservadors es van quedar sols en una votació sobre el tema. El dia anterior, el RACC, entitat en la qual l’alcalde Trias havia dipositat gran part de la seva decisió final, havia fet públic un informe en què compartia els seus temors i convidava a mantenir «l’actual situació de statu quo». De fet, en aquella sessió, el nom de l’automòbil club va ser un dels més repetits. A tot això s’hi ha d’afegir el canvi de postura del PSC. Si en un primer moment, malgrat haver rebutjat la idea durant 32 anys de govern, fugien del no categòric, ara, una vegada coneguts tots els estudis desfavorables, els socialistes sostenen que no queden «arguments sòlids» per defensar la idea.
IDEA «POSSIBLE I VIABLE» / José Tadeo es mostrava ahir «convençut que el projecte és possible i viable», i malgrat que les últimes declaracions de membres del govern local -el mateix Trias va dir que no aprovaria «res que pogués perjudicar la seguretat dels motoristes»- no semblen ajudar la seva causa, ell no ha vist «cap canvi de posicionament» en el consistori. «Crec que cadascú ha de poder expressar les seves opinions i, sempre que es pugui, acompanyar-la amb dades», va apuntar. Tadeo, que va evitar parlar de possibles mobilitzacions en cas que la proposta acabi naufragant, va assegurar que la majoria d’informes «no són imparcials», ja que estan redactats «per parts interessades en l’assumpte», en referència a TMB o l’Institut Metropolità del Taxi. Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi, sostenia ahir que la reunió, vistos tots els estudis, «ni tan sols hauria de ser convocada».