Divuit sancions a taxis 'pirata' que operen a l'Aeroport de Girona
La pràctica més habitual és la del conductor que amb el seu vehicle particular ofereix serveis des de dins de la mateixa terminal
GIRONA. ACN.- Segons dades de la direcció general de Transports i Mobilitat, aquest any s’han controlat més de 200 vehicles a l’Aeroport de Girona per comprovar que, en cas de fer de taxi, complissin amb totes les normatives. L’objectiu és evitar que els taxis pirata facin competència deslleial als vehicles que tenen llicència per operar des de l’aeroport.
En el que portem d’any, s’han obert divuit expedients sancionadors. Les multes per incomplir les normatives del taxi van des de 300 euros les més lleus fins als 6.000 euros les molt greus. Els Mossos d’Esquadra, acompanyats per inspectors de Transports, fan controls a les sortides de l’aeroport per aturar vehicles sospitosos d’estar fent de taxi sense tenir autorització.
Menys controls aquest any
Aquest any hi ha hagut menys controls que l’anterior, quan se’n van fer 596. Aquest any, de gener a setembre, s’havien controlat més de 200 vehicles. El director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, ha reconegut que aquest any s’han fet menys inspeccions perquè també han detectat que si augmenten la pressió a l’aeroport la problemàtica es trasllada a d’altres indrets. “Per fer una comparativa és una mica el mateix que passa amb el top manta”, ha posat d’exemple.
El departament ha detectat “punts calents” en alguns municipis de la Costa Brava aquest estiu, on també hi ha actuat. A més, Padrosa reconeix que han pogut disposar de menys efectius dels Mossos d’Esquadra per fer aquests controls.
Un problema a la baixa
Segons les dades que té la direcció general, Padrosa assegura que el problema de l’instrusisme continua existint però “entre cometes”. “Ara per ara l’instrusisme té un efecte important que no vull menystenir però, per les inspeccions que fem, trobem que cada cop va més aviat a la baixa i que no puja”, ha explicat. De fet, l’any passat es van multar 31 taxis pirata i aquest any, amb dades de gener a setembre, els expedients sancionadors són divuit.
La tipologia més habitual de taxista pirata és, segons explica Padrosa, aquella persona que arran de la crisi es dedica a anar fins als aeroports i entra a la terminal per oferir-se de taxista tot i no tenir cap tipus de llicència. Són persones que usen els cotxes particulars per fer el servei i que, si són aturats en un control, diuen als policies que les persones que l’acompanyen són familiars o amics als que ha anat a recollir. Per no ser descoberts, sovint amaguen el cotxe a l’aparcament i, un cop allà, carreguen els passatgers per no ser vistos.
Pressió més enllà de l’aeroport
Padrosa ha explicat que “un gran nombre” de les sancions que s’imposen s’acaben cobrant. Ara bé, també ha explicat que la pressió sobre els taxistes il·legals va més enllà de les terminals dels aeroports. Segons ha detallat el director general, si un taxista pirata és morós i no paga les sancions, la informació del vehicle passa als registres de Trànsit i els mossos el poden aturar si el detecten circulant per les carreteres catalanes. En aquests casos, fins i tot es pot immobilitzar el vehicle.