Barcelona va registrar 22 morts per accident de trànsit el 2013, un 26,67% menys
* S’han produït 8.595 sinistres amb víctimes, un 2,13% més que el 2012
BARCELONA. EUROPA PRESS.- Un total de 22 persones han mort a la ciutat de Barcelona al llarg del 2013 en accident de trànsit, vuit menys que l’any anterior, fet que suposa una reducció del 26,67%, segons ha explicat aquest dimarts en roda de premsa el gerent de Seguretat de l’Ajuntament, Joan Delort.
Es tracta de la dada històrica més baixa des que hi ha registres de víctimes mortals en accidents de circulació a Barcelona, que contrasta amb les 88 víctimes mortals que es van registrar el 1990, 54 el 2000 i 39 el 2010.
En total, es van registrar a la capital catalana 8.595 accidents de trànsit amb víctimes, un 2,13% més que el 2012, i pel que fa als ferits, es van comptabilitzar 11.357, un 3,39% més, dels quals 259 han estat greus (més de 24 hores hospitalitzats) i 11.098 lleus.
Dels 22 morts el 2013, 10 eren conductors de motocicleta –cinc persones menys que el 2012–; una, de ciclomotor –sense variació–; una, de turisme –sense variació– i deu, vianants –dos menys–, i no hi ha hagut cap ciclista –front a 1 el 2012– ni tampoc passatgers –sense variació–.
Han resultat ferits de gravetat l’any passat un total de 170 conductors –129 de motocicleta, 18 de ciclomotor, 17 de bicicleta i sis de turisme– i 25 passatgers –nou viatjaven en un turisme, set en motocicleta, dos en un ciclomotor i un en taxi–.
Per districtes, l’Eixample és el que concentra més accidents, gairebé un terç, tot i que és el territori que concentra més vehicles en circulació, ha explicat el cap de la unitat d’accidents de trànsit de la Guàrdia Urbana, Manuel Haro.
Puja en un 18,15% l’accidentalitat en diumenge i la més de la meitat dels sinistres (50,27%) s’esdevenen durant la tarda, respecte del 39,66% que ocorren en el matí i al 10,06% a la nit.
Menys bicicletes i ciclomotors
Un total de 16.670 vehicles es van veure implicats en accidents de trànsit amb víctimes a Barcelona, dels quals 609 són bicicletes –un 10,04% menys amb relació el 2012–; 1.130, ciclomotors –un 11,3% menys–; 888, taxis –un 11,02% menys–; 281, camions –un 8,07% més–; 7.060, turismes –2,59% més–, i 5.087, motocicletes –un 6,18% més–.
Pel que fa a les causes dels sinistres, s’han reduït en un 13% els associats al consum excessiu d’alcohol, que continua com a primera causa indirecta dels accidents, i durant tot 2013 es van fer a Barcelona més de 130.000 proves d’alcoholèmia, un 10% més que l’any anterior, de les quals 8.802 van donar positiu.
Un total de 93 accidents es deuen al mal estat de la calçada, un 14,81% més, i de tots ells, la majoria són causats que hi havia terra, sorra o substàncies lliscants com l’oli, un 11% són perquè hi havia un sotrac o un forat en el ferm, i un 8,6% per deformació de l’asfaltat.
Delort ha emmarcat la reducció de la mortalitat a l’increment dels sistemes de seguretat dels vehicles i la millora de l’atenció de les emergències, entre d’altres factors, i ha concretat que l’objectiu que es marca el nou pla de seguretat diversa del consistori és reduir en un 20% el nombre de morts i ferits el 2018 respecte als nivells del 2012.
Hi ha 53 zones on s’han comptat més de 10 accidents el 2012, que al llarg del 2014 seran estudiades, i al llarg del 2013 es van revisar 14.200 dels 15.148 passos de vianants que hi ha a la ciutat, i en 257 s’ha actuat per millorar la seva visibilitat, il·luminació, senyalització i manteniment.