Atenció, el cotxe elèctric és silenciós

Toyota Pryus
Problema: Els primers usuaris de cotxes ecològics constaten que passa desapercebut i en zones amb molts vianants arriba a ser perillós.
Solució: Alguna marca ja ha començat a reaccionar instal·lant dispositius d’avís sonor
BARCELONA. EL PUNT. JORDI PANYELLA.- Una parella de mitjana edat passeja amb el lògic embadaliment del turista pel carrer Capellans de Barcelona, a tocar de l’avinguda de la Catedral. Trepitgen l’asfalt, caminen lentament, alçant el cap per contemplar el frontis picassià del Col·legi d’Arquitectes. Caminen i no s’adonen que darrere seu, a menys d’un metre, circula lentament, molt lentament, un taxi. El tenen tant a tocar que si s’aturessin en sec el cotxe els encalçaria. El conductor s’arma de paciència i fins que els dos turistes no s’enfilen a la vorera i desapareixen per un pas estret cap a la petita i acollidora placeta del Vuit de Març, no pot accelerar. Amb el cop de pedal el cotxe s’envalenteix pel carrer dels Sagristans cap a la Via Laietana i, tot i l’accelerada, els turistes no s’han immutat, ni l’han sentit, perquè el cotxe no fa ni el més mínim soroll.
L’escena descrita és real; el conductor del taxi es diu Juan Carlos, i el vehicle en qüestió és un Toyota Prius, una màquina híbrida que combina el motor de gasolina amb el motor elèctric. Com tot vehicle elèctric té moltes virtuts, una de les quals és a la vegada una qüestió a corregir, perquè s’ha convertit en un perill evident: és una màquina silenciosa, que no emet contaminació acústica, però que obliga els conductors a modificar la manera de conduir i a multiplicar l’alerta al volant per evitar atropellaments quan se circula en una zona amb molts vianants.
El cotxe elèctric és silenciós i això és un perill. Des que en Juan Carlos condueix el seu taxi, l’agost de l’any passat, ja ha tingut diversos ensurts pel fet de portar un vehicle que en els tallers de mecànica ja s’ha batejat com el matacoloms, perquè ni els ocells el senten venir. “M’he vist obligat a modificar la meva manera de conduir per adaptar-me a aquest tipus de vehicle”, explica.

Evitar la Rambla

“Ara intento evitar passar per la Rambla, on constantment hi ha persones que travessen de la vorera lateral al passeig central. També evito carrers estrets amb molts vianants com ara Nou de la Rambla, on he tocat alguna persona amb el mirall retrovisor”, explica. En cas de ser inevitable la circulació per aquests carrers, en Juan Carlos alenteix molt la marxa i posa més atenció que mai. “És evident que el meu cotxe no se sent”, conclou.
El vehicle passa desapercebut entre els que caminen pel carrer i provoca el desconcert entre els que hi viatgen a l’interior. “Ja m’ha passat en més d’una ocasió que, quan arribo a un semàfor i el motor passa automàticament a funcionar amb el sistema elèctric, el passatger de torn m’adverteix que el cotxe s’ha calat. Aleshores li he d’explicar que no, que és ecològic i que no fa soroll.”
El cas d’en Juan Carlos no és l’excepció, sinó que és la norma. Ho confirma el testimoni d’en Jose, que condueix de dilluns a divendres per Barcelona el cotxe de la seva empresa, un vehicle Mahidra Reva, fabricat a l’Índia, cent per cent elèctric. “Quan algú l’agafa se li ha d’explicar de manera clara que el motor no fa soroll perquè ho tingui molt en compte”, explica. De la mateixa manera que el taxista, en Jose té una cura especial quan circula per carrers on hi ha molts vianants i ciclistes.

Preocupació

La preocupació hi és entre els usuaris i també entre els professionals del món de l’automòbil. Per exemple, la delegada per a empreses de Peugeot a Barcelona, Marisa de la Torre, ho té molt clar: “El cotxe elèctric s’ha de portar d’una altra manera, has de tenir molt clar que els vianants no et senten.” En David, un comercial del concessionari que aquesta firma francesa té al carrer Rosselló de Barcelona, explica que el tema del no-soroll en aquests vehicles és motiu de comentari habitual entre els professionals i adverteix: “Si ara canviessin tots els cotxes de gasolina per vehicles elèctrics ens atropellarien a tots.”
No és només una preocupació com a tertúlia entre professionals, sinó que ha traspassat a l’àmbit dels tècnics i mecànics de les firmes automobilístiques, alguna de les quals ja ha fet avenços en aquest sentit. La casa Renault és de les primeres a incorporar als seus cotxes elèctrics el que han batejat com a sistema Z.E. Voice. Aquest sistema d’avís sonor per a vianants ja el porten incorporat els models Zoe i Twizy, aquest últim un cotxe cent per cent urbà i per tant encara més necessitat de dotar-se d’un sistema per alertar els vianants.
El Z.E. Voice s’activa prement un botó incorporat en els comandaments del cotxe i aleshores el vehicle passa a emetre un bip-bip-bip. El soroll només es pot activar quan el cotxe circula entre 1 i 30 quilòmetres per hora.

És evident que he hagut de modificar la meva manera de conduir per adaptar-la al cotxe silenciós.
Juan Carlos
TAXISTA DE BARCELONA QUE CONDUEIX UN VEHICLE HÍBRID

A vegades he hagut de mirar el quadre de comandament per saber si el cotxe estava engegat o no
Marisa de la Torre
DELEGADA PER A EMPRESES DE PEUGEOT A BARCELONA

És un tema interessant i encara falta una recerca important que aporti solucions
Xavier Ruestes
GERENT DE PROGRAMES DE LA FUNDACIÓ RACC

El tema dels motors silenciosos ja s’ha parlat a Peugeot i aviat es preveu fer-hi alguna cosa
Marcial Perea
TÈCNIC D’ALTA GAMMADE LA FIRMA PEUGEOT

Quan circulo per llocs amb molts de vianants o bicicletes he de tenir una cura especial
Jose
CONDUEIX UN VEHICLE ELÈCTRIC DE LA SEVA EMPRESA A BARCELONA