“Una aplicació pública pot ser obligatòria”, Marc Tarrés, professor a la Universitat de Barcelona

Marc Tarrés en un moment de l’entrevista a Radio Taxi Libre

 

Dins del marc de les entrevistes que realitzem al programa Ràdio Taxi Libre el passat 22 de setembre vàrem comptar amb la presència del professor Marc Tarrés, un dels més grans experts en la regulació del nostre sector.

Parlem del llibre que ha sortit fa poc, Servicios en plataforma estrategias regulatorias.

Aquest llibre forma part d’una col•lecció sobre aspectes de Dret regulatori que fa la càtedra de serveis públics de la facultat de dret de la Universitat de Barcelona, té una visió pluridisciplinària entre el dret privat i el dret públic.

Vostè diu al llibre, les plataformes són un esdeveniment de ruptura, res tornarà a ser el mateix, que vol dir professor?

Pot semblar un tòpic, però és cert, en els últims vint anys els canvis són espectaculars. Tot te a veure amb l’aparició dels telèfons intel•ligents, això ha suposat una ruptura amb la forma de viure i de relacionar-nos en el dia a dia.
Una persona de menys de vint-icinc anys entén agafar un taxi a ma alçada.

Probablement la primera part de la pandèmia hi ha ajudat en l’ús més freqüent de les aplicacions, existeix un canvi d’hàbits important amb un ús extensiu de la via pública fruit del comerç electrònic.

Estem en un moment de transformació, a Europa existeix la idea d’una regulació incisiva en aquest sentit, que es fa necessària com ha quedat pales en altres moments de la història.

Les plataformes han desdibuixat les fronteres tradicionals entre taxi i VTC. Planteja una sèrie de solucions o vies a tenir en compte com a sector, que vol dir.

La problemàtica de les VTC’s no s’hauria donat s’aquesta manera sense l’aparició de les aplicacions.

Com a opinió personal crec que en algun moment hi haurà una confluència en aquestes modalitats de transport de viatgers en vehicles turisme o bé hi haurà una delimitació més estricta que la d’ara.

En el cas Espanyol la pandèmia ha suposat posar el comptador a zero, l’unicorn més important de l’estat en aquests moments a venut 800 llicències per falta de liquiditat, el sector del taxi ha d’aprofitar aquesta conjuntura.

Europa està preocupada per les plataformes digitals, afirma Marc Tarrés
Que més s’ha de plantejar el sector el taxi?

Una posada al dia tecnològicament parlant via una aplicació que sigui interessant per a l’usuari.

Europa vetlla pels consumidors i les seves dades, i es planteja la importància en el futur immediat de les aplicacions de mobilitat.

L’aplicació que serveix a Barcelona ha de servir també a Roma o París.

Una aplicació pública pot ser obligatòria, però mai excloent és a dir, mai en règim de monopoli.

Pel que fa a les plataformes de mobilitat, ara n’hi ha diverses que copen el mercat.

Hi pot haver una plataforma multimodal de titularitat pública que integri el taxi.

Hi ha una sentència de la Unió Europea que diu clarament que la intermediació és lliure.

El sector del taxi s’ha d’integrar en una aplicació si potser pública.

Estem assistint uns canvis en la mobilitat que ens poden semblar futuristes, penseu que algunes d’aquestes grans plataformes pertanyen a grups automobilístics, això no és casual.

Podria passar que el taxista tingui la seva llicència, però que l’exploti a través d’un vehicle que al seu torn pertanyi a una aplicació.

Final del Decret Ávalos.

No sabem si tindrà pròrroga, el temps s’acaba, per tant, abans s’ha de tenir la sentència del tribunal de justícia de la Unió Europea sobre el primer reglament metropolita del 2018 per saber si l’1/30 urbà atempta contra la llibertat d’empres i concurrència.

Gràcies, professor.
Entrevista completa al programa TaxiLibre de 22 de setembre del 2021, recupereu-lo en podcast o youtube: