Xavier Mañas: “Necessitem els millors professionals al volant dels nostres taxis”
Xavier Mañas (Barcelona, 1971). Taxista i titular de la llicència 4819 des del 2007. Afiliat a l’STAC des del 2014. Membre de la Unió de Barcelona de l’STAC des del 2015. Responsable de Mobilitat des del 2019. Móvil-19 de TaxiMés des del 2015.
6.ACCÉS A LA PROFESSIÓ
7.CODI DEONTOLÒGIC I MALES PRAXIS
- Tu fa molts anys que ets autònom, però vens d’un món molt diferent del taxi. Què et va portar a fer un canvi tan gran?
Abans de la recessió econòmica de l’any 2008 ja vaig veure que el sector de la impremta no anava gaire bé. Jo treballava en una petita empresa familiar i els costos que em generava la inversió en maquinària era molt elevat, així que ho vaig vendre tot i vaig comprar una llicència de taxi. Estic molt satisfet amb el canvi, el taxi té un gran futur, tot està a les nostres mans. Per això, entre altres coses, necessitem que al volant dels nostres taxis hi hagi els millors professionals, és clau una bona formació, elevar al màxim les proves d’accés a la professió.
- Et va costar molt obtenir la credencial i accedir a la professió?
No, quan jo ho vaig fer era bastant senzill, només vaig haver de fer un examen, però crec que aquestes proves d’accés haurien de ser més completes perquè els nous companys que vulguin obtenir la credencial estiguin millor preparats. S’haurien d’exigir uns coneixements mínims, com l’ESO, i sobretot dominar a la perfecció les dues llengües oficials (català i castellà) i a més tindre coneixement d’anglès. També crec que hauríem de fer cursos de reciclatge per estar al dia, sobretot en el tema d’atenció al públic. Crec que també estaria bé que els professionals del sector tinguessin un carnet de capacitació, estil el CAP, com antigament era el BTP. Ho treballarem.
L’Administracio ha d’elevar al màxim les proves d’accés a la professió
- Tu ets una persona implicada i respectada a Taxi Més. Com veus el futur de les emissores convencionals amb l’entrada d’Uber a treballar amb taxis com una empresa d’intermediació més?
Realment és un tema que preocupa i molt. Els avenços tecnològics van molt de pressa i crec que fa temps que les emissores convencionals havien d’haver fet més del que fan, sobretot unir-se per fer més competitiu el sector i cobrir tota la demanda dels usuaris. S’ha de donar bon servei, per això crec que s’hauria de crear un codi deontològic de bones praxis d’obligat compliment entre companys i actualitzar el règim sancionador. Per tot això s’hauria d’ampliar l’equip d’inspecció, tramitació de denúncies i jurídic de l’AMB, a més de coordinar-se amb els cossos policials per ajudar a combatre les males praxis.
- Com no podia ser d’una altra manera també ets una persona implicada i respectada a la Unió de Barcelona, on has viscut en primera persona el procés de renovació de l’anterior Junta a l’actual. Quin és el teu paper a la nova Junta renovada i com veus l’equip?
El meu càrrec actual és el de responsable de mobilitat. Vivim un moment de transició amb molts
canvis a la mobilitat urbana, tenim molta feina per endavant perquè el taxi continuï sent un actor principal d’aquesta nova mobilitat i no se’ns discrimini. Els processos de renovació són necessaris per a sumar persones amb noves idees, noves energies i recuperar empenta perduda. La nova Junta és un equip jove i compromès, amb ganes de fer canvis en el sector i amb moltes ganes de treballar per millorar-lo.
Feu-nos confiança i VOTEU A L’STAC, no us fallarem!