La Comissió Europea insta Barcelona a limitar el trànsit per millorar la qualitat de l'aire

* El Govern assumeix que hi ha excés de cotxes però demana temps per obtenir resultats
BRUSSEL.LES. BARCELONA. EUROPA PRESS.- La Comissió Europea (CE) ha instat a la ciutat de Barcelona a limitar el trànsit per millorar la qualitat de l’aire perquè considera que la capital catalana té “un problema a nivell de contaminació”, han assenyalat a Europa Press fonts comunitàries.
Malgrat a reconèixer millores i esforços des de l’últim pla del Govern, presentat el setembre del 2011, la CE jutja que els resultats són encara insuficients, per la qual cosa ha destacat recomanacions com actualitzar els criteris per estendre llicències de taxi a vehicles que contaminin menys i estudiar quin tipus d’autobusos de transport públic es posen en circulació.
També ha apuntat a la possibilitat de permetre només la circulació de cotxes elèctrics al centre de la ciutat, a més de subratllar la necessitat d’abordar la contaminació generada pel trànsit marítim, que es genera al port, tot i que ha reconegut que aquestes mesures són de competència estatal.
La CE ha aprovat aquesta setmana un paquet de mesures per reforçar la lluita contra la contaminació de l’aire a Europa, inclosa una reforma de la directiva de la qualitat de l’aire que obligarà a alguns sectors industrials a reduir les seves emissions, i que preveuen un enduriment abans del 2030 dels límits autoritzats de partícules de contaminants a l’aire, amb la finalitat d’evitar 58.000 morts prematures.
El comissari europeu de Medi Ambient, Janez Potocnik, considera que actuacions que proposa la Comissió, “reduirien a la meitat el nombre de morts prematures causades per la contaminació”, per la qual cosa Europa farà més estricta la Directiva de Qualitat de l’Aire, que va entrar en vigor el 2011, i que actualment incompleixen la majoria de països, malgrat l’amenaça de sancions que segueix vigent.
Per evitar aquests incompliments i conscient que la contaminació és un “assassí invisible”, la CE ha fet una revisió de les polítiques de qualitat de l’aire, i ha establert nous límits de contaminants amb calendaris específics per al 2020, 2025 i 2030.
També a declaracions a Europa Press, la directora general de Qualitat Ambiental de la Generalitat, Assumpta Farran, ha reconegut com un fet “innegable” que el volum de cotxes a Barcelona és excessiu, però ha demanat temps per reduir el trànsit i notar els efectes del pla aprovat el 2011 i de l’actualització del mateix en què treballa el Govern.
Farran ha assegurat que el 80% de les mesures del pla incideixen en la mobilitat, però ha subratllat que moltes no donen fruits immediats –com el carril Bus VAO– i requereixen de la conscienciació dels ciutadans, per la qual cosa ha donat per fet que el 2015 difícilment s’haurà aconseguit complir amb l’objectiu inicial de reduir un 20% els nivells d’òxids de nitrogen (NOx) i un 16% els de partícules de diàmetre inferior a 10 micres (PM10).
En tot cas, ha assegurat que el pròxim pla català no limitarà els accessos dels vehicles a les ciutats, tot i que “tampoc dirà el contrari”, i ha traslladat a cada ajuntament la responsabilitat de prendre decisions en aquest sentit.

Activació de protocols

Sobre la recent activació del protocol per qualitat dolenta de l’aire –una possibilitat iniciada amb el pla del 2011–, Farran ha defensat la utilitat d’aquesta mesura per “fer pedagogia”, a diferència de la limitació generalitzada de la velocitat en els accessos a Barcelona a 80 quilòmetres per hora, que va generar rebuig, ha considerat.
La directora general ha certificat també que “preocupa” la possibilitat que la UE sancioni a Barcelona pels seus nivells de contaminació, tot i que és un problema comú a altres ciutats europees, i ha assumit que hi ha aspectes que poden millorar-se.
Farran ha animat a la ciutadania a presentar al•legacions per a la redacció del nou pla –en informació pública–, ha considerat que l’extensió dels vehicles elèctrics són una gran oportunitat, i ha apuntat a la necessitat que la CE coordini millor les polítiques de Canvi Climàtic i Qualitat de l’Aire per lligar l’emissió de CO2 amb el conjunt de gasos.