Barcelona s'endolla al vehicle elèctric

Un treballador municipal endolla un dels vehicles de l'Ajuntament a un punt de càrrega. Foto: QUIM PUIG.
  • En els últims tres anys, el consistori ha instal•lat 230 punts de càrrega
  • Barcelona està tan ben posicionada com París i Roma
  • Pel que fa a taxis, hi ha professionals quE han optat per comprar cotxes híbrids
  • BARCELONA. EL PUNT. PAULA MERCADÉ.- La mobilitat va cap a un model més sostenible, en què el vehicle elèctric hi juga un paper important. De manera gradual, la ciutat es prepara perquè cada vegada hi hagi més motos i cotxes elèctrics circulant pels carrers. Ara fa dos anys, Barcelona tenia un únic punt de càrrega per a vehicles elèctrics al districte 22@, ara hi ha més de 230 endolls per a cotxes i motos. Adequar la infraestructura per facilitar la mobilitat en vehicle elèctric “és una tasca complicada i costosa, però Barcelona l’està fent bé”, afirma la regidora d’Economia, Empresa i Educació, Sònia Recasens. “Estem tan ben posicionats com París, Berlín i Roma”, hi afegeix.
    L’anterior govern va posar les bases perquè la ciutat despuntés en la implementació de vehicles elèctrics. L’equip de govern actual n’agafa el relleu i pren la determinació d’anar encara més enllà. Recasens es proposa “situar Barcelona en un lloc d’excel•lència internacional pel que fa a la mobilitat i el vehicle elèctric i sostenible”. Per aconseguir aquest objectiu, l’Ajuntament es val de la plataforma publicoprivada Live que va néixer amb l’objectiu de donar suport i impuls al desenvolupament de la mobilitat elèctrica tant a la ciutat, com a la seva àrea metropolitana.

    La plataforma Live permet crear normatives reguladores, donar suport a la innovació, fer campanyes de sensibilització adreçades a la ciutadania i crear la infraestructura que necessita el vehicle elèctric. L’impuls que la ciutat vol donar al vehicle que s’endolla és fort. Amb tot, Recasens és realista: “Ara com ara em veig incapaç de dir si la mobilitat elèctrica superarà l’actual; però sí que és clar que la tendència va cap aquí.”

    Donant exemple
    La regidora recorda que l’equip de govern té la voluntat de ser “exemplar” i que, per això, no només demana a la ciutadania que aposti per la mobilitat elèctrica, sinó que predica amb l’exemple. L’Ajuntament té una flota de més de 300 vehicles elèctrics per donar resposta a serveis com ara la neteja i el manteniment de l’enllumenat. El consistori voldria que els vehicles de les flotes d’autobusos i taxis també fossin elèctrics, però això no és senzill. S’està fent una prova pilot, que es troba en un estadi molt avançat, amb busos elèctrics. Pel que fa a taxis, de moment ja hi ha professionals que, de manera particular, han optat per comprar cotxes híbrids.El parc de vehicles elèctrics que està a les mans de particulars és semblant al municipal. Segons dades de l’Ajuntament, uns 250 vehicles elèctrics de titularitat privada circulen pels carrers de la ciutat. El consumidor adquireix preferentment motos i petits vehicles comercials.

    Per poder carregar aquest tipus de vehicles, el consistori ha instal•lat 234 punts de càrrega en els últims tres anys. Aproximadament la meitat d’aquests endolls estan al carrer, i la resta al subsòl. Els punts de recàrrega soterrats estan gestionats pels operadors dels pàrquings públics de concessió, com ara B:SM. Paral•lelament, hi ha centres comercials, com Servei Estació; establiments de restauració, com la cadena NH Hotels, i empreses d’infraestructura, com Tabasa, que també instal•len aquests punts.
    La mobilitat en vehicle elèctric no és massiva, però Barcelona s’està preparant per quan ho sigui
    29.950
    euros costarà el Nissan LEAF, que surt al mercat el setembre que ve.
    250
    particulars disposen actualment d’un vehicle elèctric a la capital.
    300
    cotxes integren la flota de vehicles elèctrics de l’Ajuntament de Barcelona.
    234
    punts de recàrrega hi ha repartits actualment per tota la ciutat.
    175
    quilòmetres són els que tindrà d’autonomia el Nissan LEAF, totalment elèctric.
    1
    euro és el que valdrà recarregar la bateria del Nissan LEAF durant la nit.

    Més cars de compra, més barats de manteniment

    Tot i les ajudes de fins a 6.000 euros que dóna l’Estat i la bonificació en l’impost de circulació, és una mica més car adquirir un vehicle elèctric que un de convencional. Els preus varien en funció de la qualitat i les prestacions del producte. Oscil·len entre els 2.000 i els 3.000 euros en el cas de les motos; els cotxes poden sortir per un import d’entre 20.000 i 40.000 euros, i les camionetes poden arribar als 70.000 euros.
    El nou Nissan LEAF, que es començarà a veure pel carrer al setembre, té un preu de 29.950 euros, restant-hi les ajudes. A la companyia, però, expliquen que acaba sent més barat que un cotxe convencional perquè el cost d’ús i manteniment és més reduït. Endollant el cotxe a la nit, pots carregar el motor per fer 100km, i pagues només un euro. Les revisions també són més barates perquè, per exemple, no s’han de canviar els filtres de l’oli.

    De moment, hi ha un centenar de LEAF encarregats. La meitat de les reserves les han fetes particulars, i la resta, empreses. Només hi ha una versió d’aquest model. L’única cosa que poden triar els compradors és si volen una placa solar addicional per carregar la bateria de servei. A Nissan afirmen que es tracta d’un cotxe, resultat d’anys d’investigació, que ha nascut elèctric. El qualifiquen de “zen” i sostenen que qui el provi no voldrà tornar a la conducció estàndard.

    És més barat ‘omplir el dipòsit’ a la nit

    Els conductors d’un cotxe o una moto elèctrica poden trobar tota la informació sobre els punts de càrrega més propers a la web de la plataforma Live. Però, a més, la plataforma també ha tret aplicacions que permeten disposar d’aquesta informació a través del mòbil.