Barcelona planteja eliminar suplements del taxi i crear una tarifa fixa a l'aeroport

* Noves mesures per impulsar u sector en crisi
* L’institut gestor vol suprimir pagaments com l’extra nocturn, les maletes o l’entrada i sortida de Sants
* Un preu establert per al Prat evitarà l’estafada d’una minoria de xòfers als turistes despistats
Dijous, 2 de febrer del 2012 Vots:+3-0Comentaris(1)
BARCELONA. EL PERIODICO. CARLOS MÁRQUEZ DANIEL.- El taxi de l’àrea metropolitana de Barcelona no es pot quedar al marge de la crisi perquè la pateix tant o més que qualsevol altre col·lectiu professional. Necessita tornar a ser un producte atractiu, que la gent no el percebi com un bé de luxe. L’augment del transport públic, amb el bitllet senzill escalant fins als dos euros, li ha donat una empenteta, però encara ha de fer un pas més. En això estan els nous gestors del gremi, que planegen, entre unes altres mesures, eliminar suplements històrics com el de les maletes, la carrera nocturna o la sortida de Sants per atraure nous clients. També tenen en cartera crear una tarifa fixa per a l’aeroport del Prat, unes propostes que, si no hi ha una contraordre, no veuran la llum fins a la negociació de les tarifes de l’any que ve.
Agafar un taxi a l’estació de Sants suposa un suplement de 2,10 euros. ¿Què fan molts que coneixen aquesta situació? Anar fins al carrer de Tarragona, a uns escassos 100 metres, aixecar la mà, esperar que en passi un amb el verd encès i estalviar-se aquests diners que avui dia venen molt bé per a uns altres despeses. ¿I la maleta? ¿Per a què serveix el maleter sinó per carregar equipatge? ¿O l’horari nocturn? ¿Per què ha der ser més car? Totes aquestes preguntes, en un context d’estretor econòmica, han portat Eduard Freixedes (CiU), regidor de Mobilitat i president de l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), a reflexionar. La conclusió, diu, és que són uns pagaments «pensats en una època de bonança que ara s’ha demostrat que són una mala idea».

MÉS BARAT, MÉS CLIENTS

Es tracta, sosté el regidor, de suplements que no generen «cap millora, sinó més aviat tot el contrari» perquè generen un «efecte de rebuig a l’usuari». Es podria pensar que recolzar una mesura encaminada a fer el taxi més barat és de bojos, però l’objectiu últim és que la demanda, encara que la carrera surti més econòmica, augmenti considerablement al produir-se aquest buscat canvi de mentalitat, el corrent d’opinió que el taxi tampoc és tan car.
Fixar una tarifa per anar a l’aeroport persegueix una doble finalitat. Per una banda, els que hagin d’anar o sortir del Prat ja saben quin import es poden esperar. Així succeeix a Nova York, on el viatger paga 50 dòlars per arribar a qualsevol punt de Manhattan. Però potser el més important és que es posaria fi a una de les trampes que més mal fa al sector i a la imatge de la pròpia ciutat.

Es tracta de la històrica trampa dels hotels. Funciona així: el grum truca a l’emissora amiga; arriba el taxi, que li paga una quantitat que pot arribar als 10 euros; el xòfer carrega els passatgers; arriba a l’aeroport, i, un cop allà, es treu de la màniga un suplement fantasma que cobreix el que ell ha pagat al recepcionista. El visitant paga, perquè té pressa per facturar. Se’n va cabrejat amb el taxista, i Barcelona sempre té la culpa.